YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN CHẤT LƯỢNG TRẢI NGHIỆM DU LỊCH HỌC TẬP CỦA SINH VIÊN ĐÀ NẴNG TẠI HUYỆN BÌNH SƠN, TỈNH QUẢNG NGÃI | Hạnh | TNU Journal of Science and Technology

YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN CHẤT LƯỢNG TRẢI NGHIỆM DU LỊCH HỌC TẬP CỦA SINH VIÊN ĐÀ NẴNG TẠI HUYỆN BÌNH SƠN, TỈNH QUẢNG NGÃI

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 10/03/25                Ngày hoàn thiện: 19/06/25                Ngày đăng: 19/06/25

Các tác giả

1. Tô Văn Hạnh, Trường Đại học Sư phạm - ĐH Đà Nẵng
2. Trần Đức Thanh, Trường Đại học Quốc tế Sài Gòn
3. Phạm Thị Chi Email to author, Trường Đại học Kiến trúc Đà Nẵng

Tóm tắt


Nghiên cứu về chất lượng trải nghiệm đã được triển khai trong nhiều lĩnh vực khác nhau nhưng vẫn được coi là khá mới trong lĩnh vực trải nghiệm du lịch giáo dục. Bài báo này tập trung phân tích các yếu tố tác động đến chất lượng trải nghiệm của sinh viên Đà Nẵng trong các chuyến du lịch học tập tại huyện Bình Sơn, tỉnh Quảng Ngãi, Việt Nam. Bằng cách kết hợp phương pháp định tính qua phỏng vấn chuyên gia và nghiên cứu thực địa với phương pháp định lượng qua khảo sát sử dụng lấy mẫu có chủ đích, bài báo xác định năm yếu tố chính ảnh hưởng đến chất lượng trải nghiệm du lịch học tập, bao gồm: (1) nội dung trải nghiệm du lịch học tập, (2) tổ chức và dịch vụ hỗ trợ, (3) đặc điểm chung của sinh viên, (4) yếu tố văn hóa địa phương và (5) chương trình đào tạo. Kết quả nghiên cứu cung cấp góc nhìn toàn diện về các yếu tố quyết định đến chất lượng trải nghiệm của sinh viên trong các chương trình du lịch học tập, từ đó đóng góp vào việc nâng cao chất lượng đào tạo tại các cơ sở giáo dục và phát triển các hoạt động du lịch học tập tại địa phương.

Từ khóa


Yếu tố ảnh hưởng; Trải nghiệm du lịch học tập; Chất lượng trải nghiệm; Sinh viên Đà Nẵng; Bình Sơn (Quảng Ngãi)

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


style='font-size:10.0pt;font-family:"Times New Roman",serif;color:black;

mso-themecolor:text1'>

style='mso-spacerun:yes'> ADDIN EN.REFLIST

field-separator'>[1] R. Mitchell, "Learning through play and pleasure travel: Using play literature to enhance research into touristic learning," Current Issues in Tourism, vol. 1, no. 2, pp. 176-188, 1998.

[2] D. N. Roberson, "Learning while traveling: The school of travel," Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, vol. 22, pp. 14-18, 2018.

[3] D. N. R. Jr, "Learning Experiences of Senior Travellers," Studies in Continuing Education, vol. 25, no. 1, pp. 125-144, 2003.

[4] S. Chau and L. Ren, "How Does Educational Travel Promote Lifelong Learning?," International Journal of Tourism Research, vol. 26, no. 4, 2024, Art. no. e2731.

[5] L. Ruhanen, "Bridging the Divide Between Theory and Practice," Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 5, no. 4, pp. 33-51, 2006.

[6] C. Arcodia, M. Abreu Novais, N. Cavlek, and A. Humpe, "Educational tourism and experiential learning: students’ perceptions of field trips," Tourism Review, vol. 76, no. 1, pp. 241-254, 2021.

[7] D. A. Kolb, Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press, 2014.

[8] P. Li and H. Liang, "Factors influencing learning effectiveness of educational travel: A case study in China," Journal of Hospitality and Tourism Management, vol. 42, pp. 141-152, 2020.

[9] H. S. Qeidari, H. Shayan, Z. Solimani, and D. Ghorooneh, "A phenomenological study of the learning experience of children in rural tourism destinations," Tourist Studies, vol. 21, no. 2, pp. 235-259, 2021.

[10] C. A. McGladdery and B. A. Lubbe, "International educational tourism: Does it foster global learning? A survey of South African high school learners," Tourism Management, vol. 62, pp. 292-301, 2017.

[11] L. Sie, K. V. Phelan, and S. Pegg, "The interrelationships between self-determined motivations, memorable experiences and overall satisfaction," Journal of Hospitality and Tourism Technology, vol. 9, no. 3, pp. 354-379, 2018.

[12] S. T. Cole and D. Scott, "Examining the Mediating Role of Experience Quality in a Model of Tourist Experiences," Journal of Travel & Tourism Marketing, vol. 16, no. 1, pp. 79-90, 2004.

[13] G. Jennings, Y.-S. Lee, A. Ayling, B. Lunny, C. Cater, and C. Ollenburg, "Quality tourism experiences: Reviews, reflections, research agendas," in Marketing of Tourism Experiences: Routledge, 2013, pp. 202-218.

[14] G. Jennings, C. Cater, L. Y. L. YoungSook, C. Ollenburg, A. Ayling, and B. Lunny, "Generation Y: perspectives of quality in youth adventure travel experiences in an Australian backpacker context," in Tourism and generation Y: Cabi Wallingford UK, 2009, pp. 58-72.

[15] E. J. Mayo and L. P. Jarvis, The psychology of leisure travel. Effective marketing and selling of travel services. CBI Publishing Company, Inc. 1981.

[16] C. Jurowski, "An examination of the four realms of tourism experience theory," in International CHRIE Conference-Refereed Track, 2009, p. 23.

[17] S. Quan and N. Wang, "Towards a structural model of the tourist experience: an illustration from food experiences in tourism," Tourism Management, vol. 25, no. 3, pp. 297-305, 2004.

[18] B. Ritchie, Managing educational tourism. Channel View Publications, 2003.

[19] L. Sie, I. Patterson, and S. Pegg, "Towards an understanding of older adult educational tourism through the development of a three-phase integrated framework," Current Issues in Tourism, vol. 19, no. 2, pp. 100-136, 2016.

[20] Y. Ayalon and I. Schnell, "The Impact of German Jewish Youth Educational Travel to Israel on Attitude Change Toward Israel," Journal of Jewish Education, vol. 86, no. 4, pp. 400-415, 2020.

[21] B. Pine and B. J. H. B. R. Joseph, "Welcome to the experience economy," Harvard Business Review, vol. 76, no. 4, pp. 97-105, 1998.

[22] C. Humphreys, "Understanding how sporting characteristics and behaviours influence destination selection: A grounded theory study of golf tourism," Journal of Sport & Tourism, vol. 19, no. 1, pp. 29-54, 2014.

[23] J.-H. Kim, J. R. B. Ritchie, and B. McCormick, "Development of a Scale to Measure Memorable Tourism Experiences," Journal of Travel Research, vol. 51, no. 1, pp. 12-25, 2010.

[24] J. E. Otto and J. R. B. Ritchie, "The service experience in tourism," Tourism Management, vol. 17, no. 3, pp. 165-174, 1996.

[25] J.-L. Chen, "The Impact of Bed and Breakfast Atmosphere, Customer Experience, and Customer Value on Customer Voluntary Performance: A Survey in Taiwan," Asia Pacific Journal of Tourism Research, vol. 20, no. 5, pp. 541-562, 2015.

[26] P. Sharma and J. K. Nayak, "Examining experience quality as the determinant of tourist behavior in niche tourism: an analytical approach," Journal of Heritage Tourism, vol. 15, no. 1, pp. 76-92, 2020.

[27] F. Ali, K. Hussain, and N. A. Ragavan, "Memorable Customer Experience: Examining the Effects of Customers Experience on Memories and Loyalty in Malaysian Resort Hotels," Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 144, pp. 273-279, 2014.

[28] A. Manthiou, S. Lee, L. Tang, and L. Chiang, "The experience economy approach to festival marketing: vivid memory and attendee loyalty," Journal of Services Marketing, vol. 28, no. 1, pp. 22-35, 2014.

[29] H. Oh, A. M. Fiore, and M. Jeoung, "Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications," Journal of Travel Research, vol. 46, no. 2, pp. 119-132, 2007.

[30] D. L. Quadri-Felitti and A. M. Fiore, "Destination loyalty: Effects of wine tourists’ experiences, memories, and satisfaction on intentions," Tourism and Hospitality Research, vol. 13, no. 1, pp. 47-62, 2013.

[31] K. J. Semrad and M. Rivera, "Advancing the 5E's in festival experience for the Gen Y framework in the context of eWOM," Journal of Destination Marketing & Management, vol. 7, pp. 58-67, 2018.

[32] V. H. To, M. C. T. Pham, and T. C. Pham, "Development of community based learning tourism in Hoa Bac commune, Hoa Vang district, Da Nang city," CTU Journal of Science, vol. 58, no. 2, pp. 292-304, 2022.

[33] B. Akay, "Examining the rural tourism experiences of tourists in emerging rural tourism destination: Burdur province, Turkey," Geo Journal of Tourism and Geosites, vol. 29, no. 2, pp. 534-544, 2020.

[34] J.-H. Kim, J. Ritchie, and V. W. S. Tung, "The effect of memorable experience on behavioral intentions in tourism: A structural equation modeling approach,"Tourism Analysis, vol. 15, no. 6, pp. 637-648, 2010.

[35] J.-H. Kim and J. R. B. Ritchie, "Cross-Cultural Validation of a Memorable Tourism Experience Scale (MTES)," Journal of Travel Research, vol. 53, no. 3, pp. 323-335, 2013.

[36] D. C. Funk and T. J. Bruun, "The role of socio-psychological and culture-education motives in marketing international sport tourism: A cross-cultural perspective," Tourism Management, vol. 28, no. 3, pp. 806-819, 2007.

[37] J. F. Hair, W. C. Black, B. J. Babin, and R. E. Anderson, Multivariate data analysis. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009.

font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:Calibri;mso-fareast-theme-font:

minor-latin;color:black;mso-themecolor:text1;mso-ansi-language:EN-US;

mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:AR-SA'>

field-end'>




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12259

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved