TÁC ĐỘNG CỦA TRÁCH NHIỆM XÃ HỘI ĐẾN HIỆU QUẢ MÔI TRƯỜNG CỦA CÁC DOANH NGHIỆP LOGISTICS VIỆT NAM: VAI TRÒ TRUNG GIAN CỦA LÃNH ĐẠO XANH TOÀN DIỆN | Trung | TNU Journal of Science and Technology

TÁC ĐỘNG CỦA TRÁCH NHIỆM XÃ HỘI ĐẾN HIỆU QUẢ MÔI TRƯỜNG CỦA CÁC DOANH NGHIỆP LOGISTICS VIỆT NAM: VAI TRÒ TRUNG GIAN CỦA LÃNH ĐẠO XANH TOÀN DIỆN

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 23/04/25                Ngày hoàn thiện: 27/06/25                Ngày đăng: 27/06/25

Các tác giả

1. Phạm Kiên Trung, Trường Đại học Mỏ - Địa chất
2. Nguyễn Văn Quân Email to author, Học viện Chính sách và Phát triển

Tóm tắt


Trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp là một vấn đề quan trọng để hướng tới sự phát triển bền vững, đặc biệt ở các quốc gia đang phát triển như Việt Nam. Hầu hết các nghiên cứu trước đã được thực hiện để tìm hiểu tác động của trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp đến kết quả hoạt động tài chính hoặc kết quả của tổ chức, tuy nhiên khía cạnh về môi trường chưa được chú trọng nhiều. Kết hợp lý thuyết dựa trên nguồn lực và lý thuyết dựa trên nguồn lực tự nhiên, nghiên cứu này đề xuất và xem xét tác động trung gian của lãnh đạo xanh toàn diện trong mối quan hệ giữa trách nhiệm xã hội của doanh nghiệp và kết quả hoạt động môi trường bằng việc kiểm định mô hình cấu trúc tuyến tính bình phương tối thiểu từng phần. Kết quả phân tích từ 193 nhà quản lý doanh nghiệp logistics tại Việt Nam cho thấy tác động trực tiếp của trách nhiệm xã hội đến kết quả hoạt động môi trường và tác động gián tiếp thông qua lãnh đạo xanh toàn diện trong bối cảnh các doanh nghiệp logistics Việt Nam. Một số hàm ý và kết luận được đưa ra cho các nhà quản trị doanh nghiệp, chuyên gia và nhà hoạch định chính sách nhằm nâng cao hiệu quả của trách nhiệm xã hội và hoạt động của doanh nghiệp đối với môi trường thông qua vai trò của lãnh đạo xanh toàn diện.

Từ khóa


Trách nhiệm xã hội; Hiệu quả môi trường; Lãnh đạo xanh toàn diện; Doanh nghiệp logistics; Hiệu quả doanh nghiệp

Toàn văn:

PDF (English)

Tài liệu tham khảo


[1] J. P. S.-I. Hernández, B. Yañez-Araque, and J. Moreno-García, "Moderating effect of firm size on the influence of corporate social responsibility in the economic performance of micro-, small- and medium-sized enterprises,” Technological Forecasting and Social Change, vol. 151, 2020, Art. no. 119774.

[2] S. A. European Commission: Directorate-General for Employment and Inclusion, Promoting a European framework for corporate social responsibility - Green Paper. Publications Office, 2001.

[3] E. B. Mariano, J. A. Gobbo, F. d. C. Camioto, and D. A. d. N. Rebelatto, "CO2 emissions and logistics performance: A composite index proposal,” Journal of Cleaner Production, vol. 163, pp. 166-178, 2017.

[4] The Vietnamese Prime Minister, Action Plan to improve competitiveness and develop Vietnam's logistics services by 2025, Decision 200/QD-TTg, 2017.

[5] K. Rashidi and K. Cullinane, "Evaluating the sustainability of national logistics performance using Data Envelopment Analysis,” Transport Policy, vol. 74, pp. 35-46, 2019.

[6] S. Doherty and S. Hoyle, "Supply Chain Decarbonization: The Role of Logistics and Transport in Reducing Supply Chain Carbon Emissions," in Report prepared with the support of Accenture Geneva, Switzerland, World Economic Forum, 2019.

[7] P. Evangelista, "Environmental sustainability practices in the transport and logistics service industry: AN exploratory case study investigation,” Research in Transportation Business & Management, vol. 12, pp. 63-72, 2014.

[8] M.-W. Wu and C.-H. Shen, "Corporate social responsibility in the banking industry: Motives and financial performance,” Journal of Banking & Finance, vol. 37, no. 9, pp. 3529-3547, 2013.

[9] H. Ali, R. Danish, and M. Asrar-ul-Haq, "How corporate social responsibility boosts firm financial performance: The mediating role of corporate image and customer satisfaction,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 27, pp. 1-12, 2019.

[10] M. Skare and T. Golja, "Corporate Social Responsibility and Corporate Financial Performance – Is There A Link?” Economic Research-Ekonomska Istraživanja, vol. 25, pp. 215-242, 2012.

[11] I. Ducassy, "Does Corporate Social Responsibility Pay Off in Times of Crisis? An Alternate Perspective on the Relationship between Financial and Corporate Social Performance,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 20, pp. 157-167, 2013.

[12] R. Albuquerque, A. Durnev, and Y. Koskinen, "Corporate Social Responsibility and Firm Risk: Theory and Empirical Evidence,” SSRN Electronic Journal, vol. 65, no. 10, pp. 4451-4469, 2013.

[13] J. Galbreath and P. Shum, "Do customer satisfaction and reputation mediate the CSR-FP link? Evidence from Australia,” Australian Journal of Management, vol. 37, pp. 211-229, 2012.

[14] M. Parast and S. Adams, "Corporate social responsibility, benchmarking, and organizational performance in the petroleum industry: A quality management perspective,” International Journal of Production Economics, vol. 139, pp. 447-458, 2012.

[15] M. Smith, K. Yahya, and A. Othman, "Environmental disclosure and performance reporting in Malaysia,” Asian Review of Accounting, vol. 15, pp. 185-199, 2007.

[16] B. Javed, T. Fatima, A. Khan, and S. Bashir, "Impact of Inclusive Leadership on Innovative Work Behavior: The Role of Creative Self‐Efficacy,” The Journal of Creative Behavior, vol. 55, pp. 769-782, 2021.

[17] W. Long, S. Li, H. Wu, and X. Song, "Corporate social responsibility and financial performance: The roles of government intervention and market competition,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 27, pp. 525-541, 2020.

[18] S. Kraus, J. Burtscher, C. Vallaster, and M. Angerer, "Sustainable entrepreneurship orientation: A reflection on status-quo research on factors facilitating responsible managerial practices,” Sustainability, vol. 10, no. 2, 2018, Art. no. 444, doi: 10.3390/su10020444.

[19] N. Pisani, A. Kourula, A. Kolk, and R. Meijer, "How global is international CSR research? Insights and recommendations from a systematic review,” Journal of World Business, vol. 52, no. 5, pp. 591-614, 2017.

[20] D. Jamali and C. Karam, "Corporate Social Responsibility in Developing Countries as an Emerging Field of Study: CSR in Developing Countries,” International Journal of Management Reviews, vol. 20, pp. 32-61, 2018.

[21] M. Griesse, "The Geographic, Political, and Economic Context for Corporate Social Responsibility in Brazil,” Journal of Business Ethics, vol. 73, pp. 21-37, 2007.

[22] N. George, N. Aboobaker, and M. Edward, "Corporate social responsibility, organizational trust and commitment: A moderated mediation model,” Personnel Review, vol. 50, no. 4, pp. 1093-1111, 2020.

[23] C. Wijethilake, "Sustainability core values and sustainability risk management: Moderating effects of top management commitment and stakeholder pressure,” Business Strategy and the Environment, vol. 28, pp. 143-154, 2019.

[24] P. Biswas, M. Mansi, and R. Pandey, "Board composition, sustainability committee and corporate social and environmental performance in Australia,” Pacific Accounting Review, vol. 30, pp. 517-540, 2019.

[25] A. Altunoğlu and E. B. Gürel, "Effects of leader–member exchange and perceived organizational support on organizational innovation: The case of denizli technopark,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 207, pp. 175-181, 2015.

[26] Y.-C. Fang, J.-Y. Chen, M.-J. Wang, and C.-Y. Chen, "The Impact of inclusive leadership on employees’ innovative behaviors: The mediation of psychological capital,” Frontiers in Psychology, vol. 10, 2019, Art. no. 471532.

[27] M. Javed, G. Hussain, and H. Ali, "The effects of corporate social responsibility on corporate reputation and firm financial performance: Moderating role of responsible leadership,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 27, pp. 1395-1409, 2019.

[28] T. Bhutto, R. Farooq, S. Talwar, U. Awan, and A. Dhir, "Green inclusive leadership and green creativity in the tourism and hospitality sector: serial mediation of green psychological climate and work engagement,” Journal of Sustainable Tourism, vol. 29, pp. 1-22, 2021.

[29] J. Barney, "Resource-based theories of competitive advantage: A ten-year retrospective on the resource-based view,” Journal of Management, vol. 27, 2001, doi: 10.1177/014920630102700602.

[30] S. Hart and G. Dowell, "A Natural-Resource-Based View of the Firm: Fifteen Years After,” Journal of Management - J MANAGE, vol. 37, pp. 1464-1479, 2011.

[31] B. Menguc and L. K. Ozanne, "Challenges of the “green imperative”: A natural resource-based approach to the environmental orientation–business performance relationship,” Journal of Business Research, vol. 58, no. 4, pp. 430-438, 2005.

[32] S. Mittal and R. Dhar, "Effect of green transformational leadership on green creativity: A study of tourist hotels,” Tourism Management, vol. 57, pp. 118-127, 2016.

[33] M. Saleem, F. Qadeer, F. Mahmood, and A. Ariza-Montes, "Ethical Leadership and Employee Green Behavior: A Multilevel Moderated Mediation Analysis,” Sustainability, vol. 12, pp. 1-16, 2020.

[34] D. Ones and S. Dilchert, "Environmental Sustainability at work: A call to action,” Industrial and Organizational Psychology, vol. 5, no. 4, pp. 444-466, 2012.

[35] D. Mayer, M. Kuenzi, and R. Greenbaum, "Examining the Link Between Ethical Leadership and Employee Misconduct: The Mediating Role of Ethical Climate,” Journal of Business Ethics, vol. 95, pp. 7-16, 2010.

[36] U. Awan, R. Sroufe, and A. Kraslawski, "Creativity enables sustainable development: Supplier engagement as a boundary condition for the positive effect on green innovation,” Journal of Cleaner Production, vol. 226, pp. 172-185, 2019.

[37] A. Herrera, E. Bigné, J. Aldás-Manzano, and R. Pérez, "A Scale for Measuring Consumer Perceptions of Corporate Social Responsibility Following the Sustainable Development Paradigm,” Journal of Business Ethics, vol. 140, pp. 243-262, 2017.

[38] A. Carmeli, R.-P. Roni, and E. Ziv, "Inclusive Leadership and Employee Involvement in Creative Tasks in the Workplace: The Mediating Role of Psychological Safety,” Creativity Research Journal, vol. 22, no. 3, pp. 250-260, 2010.

[39] T. Laosirihongthong, D. Adebanjo, and K.-C. Tan, "Green supply chain management practices and performance,” Industrial Management & Data Systems, vol. 113, pp. 1088-1109, 2013.

[40] X. Zhao, J. Lynch, and Q. Chen, "Reconsidering Baron and Kenny: Myths and Truths About Mediation Analysis,” Journal of Consumer Research, vol. 37, pp. 197-206, 2010.

[41] J. Cohen, Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York, 1988.

[42] G. R. Initiative, "G4 Sustainability Reporting Guidelines," The Netherlands, 2015.




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12652

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved