THỰC TẬP SƯ PHẠM CHO SINH VIÊN VIỆT NAM DƯỚI GÓC NHÌN SO SÁNH
Thông tin bài báo
Ngày nhận bài: 26/07/23                Ngày hoàn thiện: 12/09/23                Ngày đăng: 12/09/23Tóm tắt
Bài viết, thông qua việc sử dụng phương pháp tổng thuật tài liệu, tìm hiểu cách thức tổ chức kiến tập, thực tập cho sinh viên sư phạm tại một số cơ sở đào tạo giáo viên ở Hoa Kỳ, Phần Lan và Thái Lan, so sánh với cách thức tổ chức kiến tập, thực tập sư phạm tại các cơ sở đào tạo giáo viên ở Việt Nam. Trên cơ sở đó, bài viết đề xuất một số nội dung cần thay đổi trong việc tổ chức các hoạt động kiến tập, thực tập nhằm giúp cho việc đào tạo giáo viên ở Việt Nam được linh hoạt, thường xuyên với sự hỗ trợ chặt chẽ từ cả cơ sở tiếp nhận thực tập và cơ sở đào tạo giáo viên. Kết quả nghiên cứu giúp cho các cơ sở đào tạo giáo viên ở Việt Nam có thêm những dữ liệu khoa học để đánh giá lại hiệu quả tổ chức các hoạt động kiến tập, thực tập cho sinh viên và đưa ra được những biện pháp cải tiến phù hợp với bối cảnh thực tiễn nhằm nâng cao chất lượng đào tạo giáo viên.
Từ khóa
Toàn văn:
PDFTài liệu tham khảo
[1] U. Sharma and J. Mullick, “Bridging the gaps between theory and practice of inclusive teacher education,” in Oxford Encyclopedia of Inclusive and Special Education, U. Sharma and S. Salend (Eds.). Oxford: Oxford University Press, 2021, pp. 107-120.
[2] D. Levy, “Bridging to the theory-practice gap: Pre-service teachers’ voices on internship experiences,” Master Thesis, Utrech University, Utrecht, 2022.
[3] L. Darling-Hammond, “Teacher education and the American future,” Journal of teacher education, vol. 61, no. 2, pp. 35-47, 2010.
[4] J. Huang, G. Sang, and W. He, “Motivation to teach and preparedness for teaching among preservice teachers in China: The effect of conscientiousness and constructivist teaching beliefs,” Front Psychol, vol. 14, pp. 1-14, 2023.
[5] H. F. Wang and Z. Q. Zhang, “Practice guidance system for normal university students - An empirical study on the effect of internship efficacy,” Journal of Teacher Education, vol. 7, no. 4, pp. 58-64, 2020.
[6] R. Katharina, S. Ilse, and K. Mariella, “Overcoming the theory-practice divide in teacher education with the ‘Partner School Programme’. A conceptual mapping,” European Journal of Teacher Education, vol. 45, no. 2, pp. 1-17, 2022.
[7] F. Rachel, “The school–university nexus and degrees of partnership in initial teacher education,” Irish Educational Studies, vol. 42, no. 1, pp. 21-38, 2023.
[8] D. Levy, “Addressing the theory-practice gap relative to teacher-perceived knowledge of effective instructional strategies,” PhD. Thesis, Lindenwood University, Missouri, 2019.
[9] C. Kwenda, S. Adendorff, and C. Mosito, “Student-teachers’ understanding of the role of theory in their practice,” Journal of Education, vol. 69, pp. 139-160, 2017.
[10] T. H. H. Duong, T. H. Pham, H. M. Thai, and H. T. Nguyen, “Picturing the Models of Initial Teacher Education in the world and in Vietnam and the application of a “combined” model for a specific context,” European Journal of Contemporary Education, vol. 11, no. 3, pp. 760-777, 2022.
[11] T. H. H. Vu, T. T. T. Nguyen, T. M. H. Tieu, and H. H. Duong, “Partnerships Between Teacher Education Universities And Schools In Practicum To Train Pre-Service Teachers Of Vietnam,” International Journal of Higher Education, vol. 9, no. 5, pp. 134-152, 2020.
[12] T. H. Hoang and T. H. Le, “Students’ assessment on factors related to the pedagogical internship quality,” The University of Danang Journal of Science and Technology, vol. 20, no. 8, pp. 28-32, 2022.
[13] L. Rosado and M. Lara, M, TExES Bilingual Generalist EC-6. Piscataway, NJ: Research & Education Association, 2012.
[14] F. Ries, C. Yanes, and R. González-Carriedo, “A study of teacher training in the United States and Europe,” The European Journal of Social and Behavioural Sciences, vol. 16, no. 2, pp. 2029-2054, 2016.
[15] Pearson Education, “About EdTPA,” 2023. [Online]. Available: https://www.edtpa.com/Page View.aspx?f=GEN_About.html. [Accessed July 05, 2023].
[16] O. P. Malinen, P. Vaisanen, and H. Savolainen, “Teacher education in Finland: A review of a national effort for preparing teachers for the future,” The Curriculum Journal, vol. 23, no. 4, pp. 567-584, 2012.
[17] J. Li, “The enlightenment of Finnish pre-service teacher education on the pre-service training of Chinese preschool teachers,” Proc. 1st International Conference on Education: Current Issues and Digital Technologies (ICECIDT), Moscow, 2021, pp. 113-120.
[18] P. Sahlberg, Finnish lesson 3.0. Hanoi: The Gioi Publishers, 2021.
[19] B. J. Zimmerman, “Becoming a self-regulated learner: An overview,” Theory into Practice, vol. 41, no. 2, pp. 64-70, 2002.
[20] C. Faikhamta, J. Ketsing, and A. Tanak, “Science teacher education in Thailand: a challenging journey,” Asia-Pacific Science Education, vol. 4, no. 3, pp. 1-18, 2018.
[21] P. L. Promratana and P. Chaichatpornsuk, “Teacher education system in Thailand and in Chulalongkorn University,” in Teacher Education Curriculum: A Comparative Study Across Asia and ASEAN, J. Nomura, K. Tsuji, and Y. Tsuchida (Eds.). Asia & ASEAN Center for Educational Research: Chiba University, 2019, pp. 14-25.
[22] P. Rupavijetra, U. Hanwong, and S. Maotheuak, “Teacher education system in Thailand and Chiang Mai University,” in Teacher Education Curriculum: A Comparative Study Across Asia and ASEAN, J. Nomura, K. Tsuji, and Y. Tsuchida (Eds.). Asia & ASEAN Center for Educational Research: Chiba University, 2019, pp. 7-13.
[23] Ho Chi Minh City University of Education, Regulations on practicun in teacher education under the credit system, 2014.
[24] Hanoi National University of Education, “Regulations on teaching practice,” 2017. [Online]. Available: http://daotao.hnue.edu.vn/Uploads/files/1-Quy-che-TTSP-2017-QD-so-452-ngay-10-2-2017.pdf. [Accessed July 05, 2023].
[25] Hanoi Pedagogical University 2, “Conference on implementation of Internships for the academic year 2022-2023,” 2022. [Online]. Available: https://www.hpu2.edu.vn/vi-VN/hpu2-bai-viet/tin-tuc-va-su-kien/hoi-nghi-trien-khai-cong-tac-thuc-tap-su-pham-nam-hoc-2022-2023. [Accessed July 05, 2023].
[26] The University of Danang – University of Science and Education, “Regulations on regular internships, credit-based training, according to the model of Satellite Practice School,” 2016. [Online]. Available: https://daotao.ued.udn.vn/quy-dinh-va-bieu-mau-thuc-tap-su-pham/. [Accessed July 05, 2023].
[27] Ho Chi Minh City University of Education, Decision on amending and supplementing a number of articles of the regulation on teaching practice in training teachers under the credit system issued together with Decision No. 45/QD-ĐHSP dated January 9, 2014 of the Rector of Ho Chi Minh City University of Education, 2019.
[28] Can Tho University, “Internships and teaching practice in high schools,” 2023. [Online]. Available: https://se.ctu.edu.vn/96LD4AMFnN9hrCmggbaHBk99PfFQgI8FuRgCoIDqZWKKzgGySvtl1Crt4o4-xZpPxLh3WyWjed8=. [Accessed August 05, 2023].
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.8418
Các bài báo tham chiếu
- Hiện tại không có bài báo tham chiếu





