VAI TRÒ CỦA TRÁCH NHIỆM XÃ HỘI (CSR), SỰ GẮN KẾT NHÂN VIÊN (EN) VÀ ĐỔI MỚI XANH (GI) TRONG VIỆC NÂNG CAO HIỆU QUẢ HOẠT ĐỘNG (OP) TẠI CÁC NGÂN HÀNG THƯƠNG MẠI TRÊN ĐỊA BÀN THÀNH PHỐ ĐÀ NẴNG | Chiến | TNU Journal of Science and Technology

VAI TRÒ CỦA TRÁCH NHIỆM XÃ HỘI (CSR), SỰ GẮN KẾT NHÂN VIÊN (EN) VÀ ĐỔI MỚI XANH (GI) TRONG VIỆC NÂNG CAO HIỆU QUẢ HOẠT ĐỘNG (OP) TẠI CÁC NGÂN HÀNG THƯƠNG MẠI TRÊN ĐỊA BÀN THÀNH PHỐ ĐÀ NẴNG

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 07/02/25                Ngày hoàn thiện: 04/04/25                Ngày đăng: 04/04/25

Các tác giả

Ngô Đức Chiến Email to author, Trường Đại học Kiến trúc Đà Nẵng

Tóm tắt


Dựa trên kết quả khảo sát từ 526 cá nhân là cán bộ công nhân viên của các ngân hàng thương mại tại thành phố Đà Nẵng, nghiên cứu này đã áp dụng các lý thuyết cơ bản và các nghiên cứu trước đó để thực hiện mục tiêu nghiên cứu về vai trò của trách nhiệm xã hội trong việc nâng cao hiệu quả hoạt động tại các Ngân hàng thương mại trên địa bàn thành phố Đà Nẵng. Nghiên cứu này thực hiện bằng cách kết hợp các phương pháp phân tích cơ bản như thống kê, độ tin cậy Cronbach's alpha, phân tích nhân tố khám phá, mô hình đo lường và mô hình cấu trúc tuyến tính PLS-SEM từ phần mềm SPSS và SMART-PLS, nghiên cứu đã đưa ra những kết quả đáng chú ý, cụ thể: (1) Trách nhiệm xã hội tác động tích cực đến Sự gắn kết nhân viên, Đổi mới xanh, Hiệu quả hoạt động và (2) Sự gắn kết nhân viên, Đổi mới xanh  tác động tích cực đến Hiệu quả hoạt động. Kết quả nghiên cứu cho thấy vai trò của trách nhiệm xã hội sự gắn kết nhân viên và đổi mới xanh trong việc nâng cao hiệu quả hoạt động tại các ngân hàng thương mại. Các nghiên cứu theo sau có thể gia tang cỡ mẫu và mở rộng phạm vi nghiên cứu trên nhiều tỉnh, thành để mức độ ứng dụng nghiên cứu rộng hơn.

Từ khóa


Ngân hàng thương mại; Trách nhiệm xã hội; Sự gắn kết; Đổi mới xanh; Hiệu quả hoạt động

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


[1] N. Ahmad, R. T. Naveed, M. Scholz, M. Irfan, M. Usman, and I. Ahmad, “CSR communication through social media: A litmus test for banking consumers’ loyalty,” Sustainability, vol. 13, no. 4, 2021, Art. no. 2319, 2021, doi: 10.3390/su13042319.

[2] A. Safi, Y. Chen, A. Qayyum, S. Wahab, and M. Amin, “How does corporate social and environmental responsibility contribute to investment efficiency and performance? Evidence from the financial sector of China,” Economic Research-Ekonomska Istrazivanja, vol. 36, no. 2, 2023, Art. no. 2142816, doi: 10.1080/1331677X.2022.2142816.

[3] H. Fukuyama and Y. Tan, “Implementing strategic disposability for performance evaluation: Innovation, stability, profitability and corporate social responsibility in Chinese banking,” European Journal of Operational Research, vol. 296, no. 2, pp. 652-668, 2022.

[4] S. Begum, M. Ashfaq, E. Xia, and U. Awan, “Does green transformational leadership lead to green innovation? The role of green thinking and creative process engagement,” Business Strategy and the Environment, vol. 31, no. 1, pp. 580-597, 2022.

[5] S. A. Hosseini, A. Moghaddam, H. Damganian, and M. S. Nikabadi, “The effect of perceived CSR and sustainable human resources on employee engagement with the moderating role of the employer brand,” Employee Responsibilities & Rights Journal, vol. 34, no. 2, pp. 101-121, 2022, doi: 10.1007/s10672-021-09376-0

[6] T. C. Bugandwa, E. B. Kanyurhi, D. B. M. Akonkwa, and B. H. Mushigo, “Linking CSR to trust in the banking sector: Exploring disaggregated relations,” International Journal of Bank Marketing, vol. 39, no. 4, pp. 592-617, 2021.

[7] G. Barauskaite and D. Streimikiene, “CSR and financial performance of companies: The puzzle of concepts, definitions and assessment methods,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 28, no. 1, pp. 278-287, 2021.

[8] A. F. Forgione, I. Laguir, and R. Staglianò, “Effect of corporate social responsibility scores on bank efficiency: The moderating role of institutional context,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 27, no. 5, pp. 2094-2106, 2020.

[9] C. H. Shen, M. W. Wu, T. H. Chen, and H. Fang, “To engage or not to engage in corporate social responsibility: Empirical evidence from global banking sector,” Economic Modelling, vol. 55, pp. 207-225, 2016, doi: 10.1016/j.econmod.2016.02.007.

[10] O. Shafique and B. S. Ahmad, “Impact of corporate social responsibility on the financial performance of banks in Pakistan: Serial mediation of employee satisfaction and employee loyalty,” Journal of Public Affairs, vol. 22, no. 3, 2022, Art. no. e2397.

[11] F. S. Mishkin, The Economics of Money, Banking, and Financial Markets, Pearson, 2021.

[12] A. N. Berger and D. B. Humphrey, “Efficiency of financial institutions: International survey and directions for future research,” European Journal of Operational Research, vol. 98, no. 2, pp. 175-212, 1997.

[13] R. S. Kaplan and D. P. Norton, The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business Press, 1996.

[14] S. Belasri, M. Gomes, and G. Pijourlet, “Corporate social responsibility and bank efficiency,” Journal of Multinational Financial Management, vol. 54, 2020, Art. no. 100612.

[15] A. B. Tulcanaza-Prieto, H. Shin, Y. Lee, and C. W. Lee, “Relationship among CSR initiatives and financial and non-financial corporate performance in the Ecuadorian banking environment,” Sustainability, vol. 12, no. 4, pp. 16-21, 2020.

[16] M. Farrukh, M. Sajid, J. W. C. Lee, and I. A. Shahzad, “The perception of corporate social responsibility and employee engagement: Examining the underlying mechanism,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 27, no. 2, pp. 760-768, 2020.

[17] W. Cheffi, A. Abdel-Maksoud, and M. O. Farooq, “CSR initiatives, organizational performance and the mediating role of integrating CSR into management control systems: Testing an inclusive model within SMEs in an emerging economy,” Journal of Management Control, vol. 32, no. 3, pp. 333-367, 2021, doi: 10.1007/s00187-021-00323-6.

[18] C. T. Jie and N. A. M. Hasan, “Predictors of employees’ job satisfaction through corporate social responsibility CSR practices in Malaysian Banking Company,” Advanced Science Letters, vol. 24, no. 5, pp. 3072-3078, 2018, doi: 10.1166/asl.2018.11320.

[19] S. Lohana, M. Imran, A. Harouache, A. Sadia, and Z. Ur Rehman, “Impact of environment, culture, and sports tourism on the economy: A mediation-moderation model,” Economic Research-Ekonomska Istrazivanja, vol. 36, no. 3, 2023, Art. no. 2222306.

[20] M. Asrar-Ul-Haq, K. P. Kuchinke, and A. Iqbal, “The relationship between corporate social responsibility, job satisfaction, and organizational commitment: Case of Pakistani higher education,” Journal of Cleaner Production, vol. 142, pp. 2352-2363, 2017.

[21] W. Wu, Y. Liu, T. Chin, and W. Zhu, “Will green CSR enhance innovation? A perspective of public visibility and firm transparency,” International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 15 no. 2, pp. 268, 2018, doi: 10.3390/ijerph15020268.

[22] J. M. Santos-Jaén, A. Madrid-Guijarro, and D. García-Pérez-de-Lema, “The impact of corporate social responsibility on innovation in small and medium-sized enterprise s: The mediating role of debt terms and human capital,” Corporate Social Responsibility and Environmental Management, vol. 28, no. 4, pp. 1200-1215, 2021.

[23] A. Raza, A. Saeed, M. K. Iqbal, U. Saeed, I. Sadiq, and N. A. Faraz, “Linking CSR to customer loyalty through co-creation and customer company identification: Exploring sequential mediation mechanism,” Sustainability, vol. 12, no. 6, 2020, Art. no. 2525.

[24] F. Gangi, M. Mustilli, and N. Varrone, “The impact of corporate social responsibility CSR knowledge on corporate financial performance: Evidence from the European banking industry,” Journal of Knowledge Management, vol. 23, no. 1, pp. 110-134, 2019.

[25] Z. K. Pathan, Y. B. Yusof, N. H. B. Abas, A. Adam, and Y. Saif, “Factors affecting implementation of ISO 9001: 2015 in manufacturing sector,” Psychology and Education, vol. 58, no. 2, pp. 883-888, 2021.

[26] U. Ali, A. Iqbal, M. Sohail, F. A. Abdullah, and Z. Khan, “Compact implicit difference approximation for time-fractional diffusion-wave equation,” Alexandria Engineering Journal, vol. 61, no. 5, pp. 4119-4126, 2022.

[27] A. T. Tensay and M. Singh, “The nexus between HRM, employee engagement and organizational performance of federal public service organizations in Ethiopia,” Heliyon, vol. 6, no. 6, 2020, Art. no. e04094, doi: 10.1016/j.heliyon.2020.e04094.

[28] Z. Ali, M. Bashir, and A. Mehreen, “Managing organizational effectiveness through talent management and career development: The mediating role of employee engagement,” Journal of Management Sciences, vol. 61, pp. 62-78, 2019.

[29] C. P. Padilla-Lozano and P. Collazzo, “Corporate social responsibility, green innovation and competitiveness–causality in manufacturing,” Competitiveness Review: An International Business Journal, vol. 32, no. 7, pp. 21-39, 2022, doi: 10.1108/CR-12-2020-0160.

[30] S. Begum, M. Ashfaq, E. Xia, and U. Awan, “Does green transformational leadership lead to green innovation? The role of green thinking and creative process engagement,” Business Strategy and the Environment, vol. 31, no. 1, pp. 580-597, 2022.

[31] A. Adam, T. H. Sam, K. Latif, Y. Yusof, Z. Khan, D. Ali Memon, Y. Saif, N. Hatem, M. Iliyas Ahmed, and A. Z. Abdul Kadir, “Review on advanced CNC controller for manufacturing in industry 4.0,” In Enabling industry 4.0 through advances in manufacturing and materials: Selected articles from iM3F, Malaysia, 2022, pp. 261-269.

[32] A. N. El-Kassar and S. K. Singh, “Green innovation and organizational performance: The influence of big data and the moderating role of management commitment and HR practices,” Technological Forecasting and Social Change, vol. 144, pp. 483-498, 2019.

[33] J. F. Hair, J. J. Risher, M. Sarstedt, and C. M. Ringle, “When to Use and How to Report the Results of PLS-SEM,” European Business Review, vol. 31, pp. 2-24, 2019.

[34] J. F. Hair, G. T. M. Hult, C. Ringle, and M. Sarstedt, A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2016.

[35] C. Fornell and D. F. Larcker, “Evaluating structural equation models with unobservable variables, measurement error,” Journal of marketing research, vol.18, no.1, pp. 39-50, 1981.

[36] T. Hoang and N. M. N. Chu, Textbook of Research Data Analysis with SPSS, vol. 1 & 2, Hong Duc Publishing House, Vietnam, 2008.




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11997

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved