CẢM NHẬN CỦA SINH VIÊN ĐỐI VỚI LỜI KHEN NHƯ LÀ CÔNG CỤ TĂNG CƯỜNG SỰ GIAO TIẾP TRONG LỚP HỌC
Thông tin bài báo
Ngày nhận bài: 29/10/19                Ngày hoàn thiện: 24/02/20                Ngày đăng: 28/02/20Tóm tắt
Tạo môi trường tích cực cho sinh viên được khuyến khích, kích thích tham gia vào học tập là rất quan trọng đối với việc giảng dạy và quản lý lớp học. Mối quan tâm là làm thế nào để các lời khen đánh giá sinh viên thúc đẩy họ tham gia vào quá trình học phụ thuộc vào tín hiệu mà sinh viên nhận được từ giảng viên. Nghiên cứu đánh giá tầm ảnh hưởng của 6 loại khen khác nhau của giảng viên tác động đến nhận thức của sinh viên. Nghiên cứu này bao gồm 50 sinh viên và 5 giảng viên ở 3 trường đại học tại Hà Nội. Dữ liệu thu thập thông qua nghiên cứu tình huống dựa trên quan sát lớp học và phỏng vấn bán cấu trúc. Kết quả của nghiên cứu chỉ ra rằng sinh viên cảm nhận các lời khen là hoàn toàn khác nhau. Kết quả của nghiên cứu mang lại ích lợi cho người làm giáo dục tạo ra một môi trường năng động và sáng tạo phục vụ cho sự thành công của việc giảng dạy.
Từ khóa
Toàn văn:
PDF (English)Tài liệu tham khảo
[1]. J. H. Corpus and M. R. Lepper, “The effects of person versus performance praise on children’s motivation: Gender and age as moderating factors,” Educational psychology, vol. 27, no. 4, pp. 487-508, 2007, doi: 10.1080/01443410601159852.
[2]. C. Sansone and J. M. Harackiewicz, Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance. San Diego, CA, US: Academic Press, 2000.
[3]. M. A. Stormont, S. C. Smith and T. J. Lewis, “Teacher implementation of precorrection and praise statements in Head Start classrooms as a component of a program-wide system of positive behavior support,” Journal of Behavioral Education, vol. 16, no. 3, pp. 280-290, 2007, doi: 10.1007/s10864-007-9040-3.
[4]. R. Vollmeyer and F. Rheinberg, “A surprising effect of feedback on learning,” Learning and Instruction, vol. 15, no. 6, pp. 589-602, 2005, doi:10.1016/j.learninstruc.2005.08.001.
[5]. D. Rachman and D. R. Nur, “The Relationship between English Teacher’s Praise and English Learning Achievement of The Tenth Grade of SMK Negeri 9 Samarinda,” JELE (Journal of English Language and Education), vol. 3, no. 1, pp. 54-62, 2017, doi:10.26486/jele.v3i1.242.
[6]. J. Henderlong and M. R. Lepper, “The effects of praise on children's intrinsic motivation: A review and synthesis,” Psychological bulletin, vol. 128, no. 5, pp. 774-795, 2002, doi:10.1037/0033-2909.128.5.774
[7]. A. Driscoll and R. Hitz, “Praise in the classroom,” ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Urbana IL, pp. 1-6, 1989. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED313108.pdf. [Accessed Oct. 15, 2019]
[8]. R. P. Trussell, “Classroom universals to prevent problem behaviors,” Intervention in School and Clinic, vol. 43, no. 3, pp. 179-185, 2008, doi:10.1177/1053451207311678.
[9]. E. L. Duchaine, K. Jolivette and L. D. Fredrick, “The effect of teacher coaching with performance feedback on behavior-specific praise in inclusion classrooms,” Education and Treatment of Children, vol. 34, no. 2, pp. 209-227, 2011. [Online]. Available: http://w ww.jstor.org/stable/. [Accessed Oct. 15, 2019].
[10]. Oxford Advanced Learner's Dictionary 9th edition, 2015. [Online]. Available: https://www .oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/praise_1?q=praise. [Accessed Oct. 15, 2019].
[11]. L. Canter and M. Canter, “Assertive discipline: positive behavior management for today's schools,” Santa Monica, CA: Lee Canter ve Associates, 1992. [Online]. Available: https://faculty.washington.edu/dcheney/EDSPE503ClassroomManagement/Readings/CanterChapter.pdf. [Accessed Oct. 15, 2019].
[12]. E. T. Emmer, “Praise and the instructional process,” Journal of Classroom Interaction, vol. 23, pp. 32–39, 1998. [Online]. Available: http://www.jstor.org/stable/23869257. [Accessed Oct.15, 2019].
[13]. D. C. Molden and C. S. Dweck, “Meaning and motivation,” in Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance, C. Sansone & J. M. Harackiewicz (Eds.), San Diego, CA, US: Academic Press, pp. 131-159, 2000, doi:10.1016/B978-012619070-0/50028-3.
[14]. S. Xing, X. Gao, Y. Jiang, M. Archer and X. Liu, “Effects of Ability and Effort Praise on Children’s Failure Attribution, Self-Handicapping, and Performance,” Front Psychol, vol. 9, no. 1883, pp. 1-9, 2018, doi: 10.3389/fpsyg.2018.01883.
[15]. M. Ferguson, “Praise: What Does the Literature Say? What Are the Implications for Teachers?” Kairaranga, vol. 14, no. 2, pp. 35-39, 2013. [Online]. Available: https://files .eric.ed.gov/fulltext/EJ1025643.pdf. [Accessed Oct. 15, 2019].
[16]. L. J. Cooper, D. P. Wacker, D. Thursby, L. A. Plagmann, J. Harding, T. Millard, and M. Derby, “Analysis of the effects of task preferences, task demands, and adult attention on child behavior in outpatient and classroom settings,” Journal of Applied Behavior Analysis, vol. 25, no. 4, pp. 823-840, 1992, doi:10.1901/jaba.1992.25-823.
[17]. R. Allwright, D. Allwright and K. M. Bailey, Focus on the language classroom: An introduction to classroom research for language teachers, Cambridge University Press, 1991. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id= ED363138. [Accessed Oct. 15, 2019].
[18]. Z. Anja, “Difference between structured, unstructured and semi-structured job interviews,” 2018. [Online]. Available: https://www.talentlyft.com/en/blog/article/92/difference-between-structured-unstructured-and-semi-structured-job-interviews. [Accessed Oct. 15, 2019].
[19]. P. C. Burnett, “Elementary students’ preference for teacher praise,” Journal of Classroom Interaction, vol. 36, no. 1, pp. 16-23, 2001. [Online]. Available: http://www. jstor.org/stable/23870540. [Accessed Oct. 15, 2019].
[20]. G. G. Bear, The Guilford practical intervention in the school series. School discipline and self-discipline: A practical guide to promoting prosocial student behavior. US: Guilford Press, New York, 2010.
[21]. G. Robins, Praise, motivation and the child. Routledge, 2012, doi:10.4324/9780203117682.
[22]. M. Bani, “The use and frequency of verbal and non-verbal praise in nurture groups,” Emotional and Behavioral Difficulties, vol. 16, no. 1, pp. 47-67, 2011,doi: 10.1080/13632752.2011.54564.
DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.2020.03.2271
Các bài báo tham chiếu
- Hiện tại không có bài báo tham chiếu





