MÔ HÌNH ĐÀO TẠO THỰC TIỄN LĨNH VỰC MỸ THUẬT ỨNG DỤNG QUA KẾT NỐI GIỮA TRƯỜNG ĐẠI HỌC VÀ DOANH NGHIỆP SẢN XUẤT | Anh | TNU Journal of Science and Technology

MÔ HÌNH ĐÀO TẠO THỰC TIỄN LĨNH VỰC MỸ THUẬT ỨNG DỤNG QUA KẾT NỐI GIỮA TRƯỜNG ĐẠI HỌC VÀ DOANH NGHIỆP SẢN XUẤT

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 14/08/23                Ngày hoàn thiện: 30/11/23                Ngày đăng: 30/11/23

Các tác giả

Đặng Mai Anh Email to author, Trường Đại học Mỹ thuật Công nghiệp

Tóm tắt


Chiến lược phát triển của đất nước về giáo dục được xác định trong Hội nghị Trung ương Đảng lần thứ hai khóa VIII (tháng 12 năm 1996), Đảng ta đã khẳng định: “Thực sự coi giáo dục - đào tạo, là quốc sách hàng đầu”. Trong các lĩnh vực đào tạo đại học Mỹ thuật ứng dụng đang tiến tới quá trình tự chủ, trong đó mô hình liên kết gắn lý thuyết với thực tiễn, gắn trường học với các cơ sở kinh doanh sản xuất để đôi bên cùng có lợi, đạt được hiệu quả thiết thực trong giáo dục, đồng thời đáp ứng nhu cầu của xã hội. Mục đích chính của nghiên cứu là đề xuất mô hình đào tạo gắn với nhu cầu doanh nghiệp và làm rõ những tiềm năng hợp tác giữa giáo dục thiết kế và doanh nghiệp. Nghiên cứu được thực hiện dựa trên các dự án thực tập của sinh viên tại doanh nghiệp sản xuất, với sự tham gia của các bên liên quan bao gồm: các nhà giáo dục, chủ doanh nghiệp, các nhà thiết kế và nghệ nhân, thảo luận các yếu tố cần thiết khuyến khích và phổ biến mô hình này. Kết quả nghiên cứu thu được minh chứng tiềm năng hợp tác đào tạo giữa trường đại học và doanh nghiệp là rất lớn, góp phần thúc đẩy chất lượng mô hình đào tạo gắn thực tiễn của ngành Mỹ thuật ứng dụng.

Từ khóa


Mỹ thuật ứng dụng; Cơ sở đào tạo đại học; Doanh nghiệp (DN); Liên kết đào tạo; Giáo dục đại học

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


[1] N. D. Nguyen, "Thirty years of training industrial painters," Industrial Fine Arts Magazine, no. 2/15, pp. 9-13, 1984.

[2] University of Industrial Fine Arts, “Workshop on renewal of training programs: "Training in applied arts associated with social needs," University of Industrial Fine Arts website, October 29, 2019.

[3] L. H. Nguyen, "Applied arts training contributes to aesthetic education in the integration process," Proceedings of the national conference on Art training in the current integration and development process, Hue University Publishing House, 2022, pp. 47- 52.

[4] M. A. Dang, "Solution-oriented training association to improve the design of handicraft products in Vietnamese craft villages," Scientific conference: Applied arts with product design in craft villages Vnam technology, organized by the Vietnam Association of Crafts and the University of Industry and Trade, May 2018, pp. 14-19.

[5] M. A. Dang, M. T. Bui, and B. Takacs, “Improving handicraft design education in niversities through cooperation with local businesses,” Edulean21Proceedings, Spain, DL: V-1707-2021, May 2021, pp. 11578-11584.

[6] L. H. Nguyen, “Improving the quality of training for masters in applied arts,” Proceedings of the scientific conference of the postgraduate faculty of the University of Industrial Fine Arts, New World Publishing House, 2023, pp. 23-29.

[7] M. A. Dang, "Training students in the field of applied arts before the trend of international integration," Art training book in the current integration and development process, Hue University Publishing House, 2022, pp. 03-14.

[8] V. D. Le, “Improving the quality of teaching the basic subject of sculpting in applied arts training,” Proceedings of the scientific conference of the Graduate Faculty of the University of Industrial Fine Arts, New World Publishing House, 2023, pp. 92-95.

[9] Communist Party of Vietnam, Complete Party Document. National Political Publishing House, Hanoi, 2007.

[10] Ho Chi Minh Complete Volume, National Political Publishing House, Hanoi, 2002.

[11] Tuoi Tre Newspaper, “More than 100,000 bachelors are unemployed and a waste of money, youth,” 2020. [Online]. Available: http://mitaco.ltd. [Accessed July 18, 2023].

[12] Ministry of Education and Training, Directive No. 2919/CT-BGDĐT, August 10, 2018, Directive on tasks for the 2018-2019 school year of the Education sector, 2018.

[13] T. B. Ho, On the nature and requirements of appointment and doctoral training, Japan Advanced Institute of Science and Technology Institute of Information Technology, Vietnam Academy of Science and Technology, 2021.

[14] Online edition, “The Oxford Dictionary of Art,” Oxford University Press, 2004. [Online]. Available: oxfordreference.com. [Accessed July 18, 2023].

[15] M. A. Dang, “The role of art in product design and handicraft brand development,” Vietnam Craft Village Times - Central Agency Newspaper Vietnam Craft Village Association, 2018.

[16] T. T. T. Ngo, "Applied Fine Arts training in the world and in Vietnam," Journal of Culture and Arts, no. 421, pp. 57-58, July 2019.

[17] V. T. Le, “University-enterprise cooperation in training bachelor of applied arts for integration and mutual development in the times,” Proceedings of the national conference on Art training in the current integration and development process, Hue University Press, 2022, pp. 535-541

[18] M. A. Dang, "The connection between enterprises in teaching and learning programs at universities of applied arts training," National conference: Innovation of applied arts training programs associated with reality Development of society, Association of Universities and Colleges of Vietnam, October 2019, pp. 6-11.

[19] Communist Party of Vietnam, Documents of the 13th National Congress of Deputies, vol. I, National Publishing House, Hanoi, 2021, p. 136.

[20] M. A. Dang, "Training painters and designers of applied art in the development trend of national industrialization," International Workshop: The role and strategy of design to develop industrialization, Bussan Renaissance Design Association, Korea and Industrial art University, September 2019, pp. 39-47.

[21] T. H. T. Nguyen, “Application-oriented interior design training - business integration at Danang University of Architecture,” Proceedings of the national conference on Art training in the process of integration and development Current Development, Hue University Press, 2022, pp. 570-573.

[22] N. M. Nguyen, “Some issues on postgraduate training and talent development in Vietnam,” 2018. [Online]. Available: https://www.xaydungdang.org.vn/dien-dan/mot-so -van-de-ve-dao-tao-sau-dai-hoc-va-boi-duong-nhan-tai-o-viet-nam-11520. [Accessed July 18, 2023].

[23] T. H. Pham, “Cooperation between universities and enterprises in the current context,” 2021. [Online]. Available: https://www.quanlynhanuoc.vn/2021/09/14/hop-tac-dai-hoc-va-doanh-nghiep- in-boi-canh-hien-now/. [Accessed July 18, 2023].

[24] VOV, “Prime Minister directed to improve the quality of training masters and doctors,” 2022. [Online]. Available: http://baoyenbai.com.vn/45/243268/Thu-tuong-Chinh-phu-chi- thi-nang-cao-chat-luong-dao-tao-thac-si-tien-si.aspx. [Accessed July 18, 2023].

[25] M. A. Dang, "The connection between universities of applied arts and enterprises in training and research in science and technology: Some solutions," International Scientific Conference: Autonomy in science and technology activities at universities to meet the requirements of the industrial revolution 4.0, Hanoi National University Publishing House, October 2018, pp. 59-75.




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.8538

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved