ẢNH HƯỞNG CỦA VIỆC SỬ DỤNG CÔNG CỤ CÔNG NGHỆ GIÁO DỤC TRONG VIỆC NÂNG CAO KHẢ NĂNG NÓI TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN TẠI MỘT TRƯỜNG ĐẠI HỌC Ở VIỆT NAM | Hoàng | TNU Journal of Science and Technology

ẢNH HƯỞNG CỦA VIỆC SỬ DỤNG CÔNG CỤ CÔNG NGHỆ GIÁO DỤC TRONG VIỆC NÂNG CAO KHẢ NĂNG NÓI TIẾNG ANH CỦA SINH VIÊN TẠI MỘT TRƯỜNG ĐẠI HỌC Ở VIỆT NAM

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 18/01/24                Ngày hoàn thiện: 05/04/24                Ngày đăng: 05/04/24

Các tác giả

Nguyễn Hữu Hoàng Email to author, Học viện Báo chí và Tuyên truyền

Tóm tắt


Trong nghiên cứu này, hiệu quả của các công cụ công nghệ giáo dục trong việc nâng cao kỹ năng nói đã được khám phá thông qua một thiết kế nghiên cứu gần đến thực nghiệm với sự tham gia của 84 sinh viên năm nhất chuyên ngành Công nghệ thông tin. Sử dụng các công cụ như FORVO (FV), YouGlish (YG) và Từ điển Oxford Advanced Learners' Dictionary (OALD) phiên bản thứ 8, nghiên cứu đã so sánh khả năng nói của nhóm sinh viên sử dụng các công nghệ này (nhóm thí nghiệm) với nhóm được giảng dạy bằng phương pháp truyền thống (nhóm kiểm soát). Quá trình thu thập dữ liệu bao gồm các bài kiểm tra, các cuộc khảo sát, phỏng vấn và sổ ghi chép của giảng viên, với việc sử dụng một quy trình lựa chọn mẫu kỹ lưỡng cho việc chọn sinh viên. Phân tích thông qua kiểm định T độc lập và phân tích chủ đề đã cho thấy nhóm thí nghiệm đã có những cải thiện đáng kể về nói lưu loát, sự mạch lạc, độ chính xác, phạm vi từ vựng, cấu trúc ngữ pháp và cách phát âm. Ngoài ra, các sinh viên này còn thể hiện thái độ tích cực đối với việc sử dụng các công cụ công nghệ nói. Những kết quả này cho thấy tiềm năng của việc tích hợp các công cụ công nghệ giáo dục trong việc học ngôn ngữ, và nhấn mạnh sự cần thiết cho giáo viên và người học cập nhật với các tiến bộ công nghệ trong lĩnh vực này.

Từ khóa


Công nghệ bổ trợ kỹ năng nói; Kỹ năng nói; Sinh viên học tiếng Anh; Nghiên cứu bán thực nghiệm; Một trường đại học ở Việt Nam

Toàn văn:

PDF (English)

Tài liệu tham khảo


[1] S. Alshmrany and B. Wilkinson, “Factors influencing the adoption of ICT by Teachers in primary schools in Saudi Arabia,” International Journal of Advanced Computer Science and Applications, vol. 8, no. 12, 2017, doi: 10.14569/ijacsa.2017.081218.

[2] E. O. Adu and A. A. Mireku, “The influence of Information and Communication Technology (ICT) in improving teaching of environmental education,” Journal of Human Ecology, vol. 55, no. 1-2, pp. 1-8, Jul. 2016, doi: 10.1080/09709274.2016.11907003.

[3] C. Stephen and S. Edwards, “Young children playing and learning in a digital age,” Routledge, 2017. [Online]. Available: http://books.google.ie/books?id=NZRADwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq= 10.4324/9781315623092&hl=&cd=2&source=gbs_api. [Accessed January 15, 2024].

[4] C. Dong, “‘Young children nowadays are very smart in ICT’ – preschool teachers’ perceptions of ICT use,” International Journal of Early Years Education, vol. 2, pp. 1-14, Aug. 2018, doi: 10.1080/09669760.2018.1506318.

[5] P. Mertala, “Digital technologies in early childhood education – a frame analysis of preservice teachers’ perceptions,” Early Child Development and Care, vol. 189, no. 8, pp. 1228-1241, Sep. 2017, doi: 10.1080/03004430.2017.1372756.

[6] O. G. Sosa and C. H. Manzuoli, “Models for the pedagogical integration of information and communication technologies: a literature review,” Journal of Assessment and Public Policy in Education, vol. 27, no. 102, pp. 129-156, Mar. 2019, doi: 10.1590/s0104-40362018002701720.

[7] A. Lezaraton, “Teaching oral skills,” in Teaching English as a second or foreign language. Boston: MA: Heinle & Heinle, 1996.

[8] R. Sosas, “Technology in teaching speaking and its effects to students learning English,” Journal of Language and Linguistic Studies, vol. 17, no. 2, pp. 958-970, Jun. 2021, doi: 10.52462/jlls.66.

[9] B. Hong, “Teaching speaking skills at a Vietnamese university and recommendations for using CMC,” Asian EFL Journal, vol. 14, no. 2, pp. 34-42, 2006.

[10] G. Hall, “The Routledge Handbook of English Language Teaching,” Routledge, 2016. [Online]. Available: http://books.google.ie/books?id=Q9UmDAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Handbook+of+English+Language+Proficiency&hl=&cd=2&source=gbs_api. [Accessed January 15, 2024].

[11] J. C. Richards and R. W. Schmidt, “Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics,” Routledge, 2013. [Online]. Available: http://books.google.ie/books?id=kqSsAgAAQBA J&printsec=frontcover&dq=Longman+dictionary+of+language+teaching+and+applied+linguistics&hl=&cd=1&source=gbs_api. [Accessed January 15, 2024].

[12] A. Derakhshan, A. N. Khalili, and F. Beheshti, “Developing EFL learner’s speaking ability, accuracy and fluency,” English Language and Literature Studies, vol. 6, no. 2, p. 177, May 2016, doi: 10.5539/ells.v6n2p177.

[13] M. U. Ochoma, “Teacher’s voice quality and teaching effectiveness,” African Research Review, vol. 13, no. 3, p. 141, Aug. 2019, doi: 10.4314/afrrev.v13i3.12.

[14] S. Luoma, “Assessing Speaking,” Cambridge University Press, 2004. [Online]. Available: http://books.google.ie/books?id=JGaBb7y1ss0C&printsec=frontcover&dq=Assessing+speaking&hl=&cd=1&source=gbs_api. [Accessed January 15, 2024].

[15] J. N. Iman and N. Angraini, “Discussion task model in EFL classroom: EFL learners’ perception, oral proficiency, and critical thinking achievements,” Pedagogy, vol. 133, no. 1, pp. 43-62, Jul. 2019, doi: 10.15823/p.2019.133.3.

[16] A. Jaelani and I. R. Utami, “The implementation of Just a Minute (JAM) technique to scaffold students' speaking fluency: A case study,” English Journal, vol. 14, no. 1, p. 1, Mar. 2020, doi: 10.32832/english.v14i1.3784.

[17] E. D. Quaid, “Reviewing the IELTS speaking test in East Asia: theoretical and practice-based insights,” Language Testing in Asia, vol. 8, no. 1, Mar. 2018, doi: 10.1186/s40468-018-0056-5.

[18] J. M. D. Higgins, “Activating learning using multilingual CALL lexical resources: A regional culture-oriented multilingual visual dictionary project,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 34, pp. 94-99, 2012, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.02.020.

[19] D. Nunan, “Teaching English to speakers of other languages,” Routledge, 2015. [Online]. Available: http://books.google.ie/books?id=X7qgBgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Teaching+english+to+speakers+others+language+an+introduction&hl=&cd=1&source=gbs_api. [Accessed January 15, 2024].

[20] M. M. Alaraj, “EFL speaking acquisition: identifying problems, suggesting learning strategies and examining their effect on students’ speaking fluency,” The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, vol. 4, pp. 3215-3221, Jan. 2017, doi: 10.18535/ijsshi/v4i1.05.

[21] C. Khanh, “The effect of ICT on learners’ speaking skills development,” International Journal of TESOL & Education, vol. 1, no. 1, pp. 22-29, 2021.

[22] T. T. Le and S. Chen, “Globalization and Vietnamese foreign language education,” in English tertiary education in Vietnam. Routledge, 2018, pp. 16-27.

[23] MOET, “Decision (No. 2658/QĐ-BGDĐT) on Issuing a plan to implement the project of teaching and learning foreign languages in the national education system 2017-2025,” 2018. [Online]. Available: https://thuvienphapluat.vn/van-ban/Giao-duc/Quyet-dinh-2658-QD-BGDDT-2018-De-an-day-va-hoc-ngoai-ngu-trong-he-thong-giao-duc-quoc-dan-396325.aspx. [Accessed January 15, 2024].

[24] T. H. Nguyen, W. Warren, and H. Fehring, “Factors affecting English language teaching and learning in higher education,” English Language Teaching, vol. 7, no. 8, Jul. 2014, doi: 10.5539/elt.v7n8p94.

[25] M. H. Santosa, J. Senawati, and T. T. Dang, “ICT integration in English foreign language class: teacher’s voice in perceptions and barriers,” Pedagogy : Journal of English Language Teaching, vol. 10, no. 2, p. 183, Dec. 2022, doi: 10.32332/joelt.v10i2.5168.

[26] H. N. Nguyen and D. L. Dudzik, “Vietnam’s English teacher competencies framework: policies, context, basis and design,” Paper presented at the Interational Conference of the Teacher Competency Frameworks: Developing Excellence in Teaching, Kuala Lumpur, 2013.

[27] H. A. Pham, “Innovation and identity in web 2.0 environments: perspectives and experiences of Vietnamese university teachers and learners of English,” Doctoral dissertation, Massey University, New Zealand, 2014.

[28] T. T. Dang and M. Robertson, “Pedagogical lessons from students’ participation in web 2.0,” TESOL in Context, vol. 20, no. 2, pp. 5-16, 2010.

[29] N. G. Tran and V. M. Nguyen, “Edmodo-a new and effective blended learning solution,” Paper presented at the International Conference of the Leadership and Management in Higher Education for Sustainable Development, 2014, pp. 1-6.

[30] S. T. Hashiguti, “Can we speak English? Reflections on the unspoken EFL in Brazil,” Journal of Applied Linguistics , vol. 56, no. 1, pp. 213-233, Apr. 2017, doi: 10.1590/010318135150200431.

[31] A. Purwanto, “Teaching pronunciation using varieties of pronunciation teaching materials and practices,” Scope: Journal of English Language Teaching, vol. 3, no. 2, p. 81, Aug. 2019, doi: 10.30998/scope.v3i2.4129.

[32] H. T. Ibrahim, “YouGlish as a pronunciation resource: Voices from Turkish EFL learners,” I-manager’s Journal of Educational Technology, vol. 20, no. 3, p. 7, 2023, doi: 10.26634/jet.20.3.20071.

[33] M. Banothu, “Using content-based language teaching to develop speaking skills of Banjara students at +2 level in Telangana,” Journal of Advanced Research in English & Education, vol. 03, no. 01, pp. 21-23, Mar. 2018, doi: 10.24321/2456.4370.201803.

[34] L. Zhang, “Developing students’ intercultural competence through authentic video in language education,” Journal of Intercultural Communication Research, vol. 49, no. 4, pp. 330-345, Jul. 2020, doi: 10.1080/17475759.2020.1785528.

[35] H. Bliss, J. Abel, and B. Gick, “Computer-assisted visual articulation feedback in L2 pronunciation instruction,” Journal of Second Language Pronunciation, vol. 4, no. 1, pp. 129-153, May 2018, doi: 10.1075/jslp.00006.bli.

[36] S. Samah and A Almjlad, “An investigation into practices and perceptions of Saudi University learners of English towards their dictionaries’ use for learning purposes,” International Journal of English Language Education, vol. 5, no. 1, p. 113, Apr. 2017, doi: 10.5296/ijele.v5i1.11072.

[37] J. M. D. Higgins, “Activating learning using multilingual CALL lexical resources: A regional culture-oriented multilingual visual dictionary project,” Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 34, pp. 94-99, 2012, doi: 10.1016/j.sbspro.2012.02.020.

[38] A. Andre, U. Salam, and I. Supardi, “Improving students’ ability in speaking through role play technique,” Journal of Scientific Research, Education, and Technology (JSRET), vol. 2, no. 3, pp. 1009-1015, Jul. 2023, doi: 10.58526/jsret.v2i3.188.

[39] D. S. Kuning, “Technology in teaching speaking skill,” Journal of English Education, Literature and Linguistics, vol. 2, no. 1, pp. 50-59, May 2019, doi: 10.31540/jeell.v2i1.243.

[40] U. Baroroh and D. Rizal, “Using YouTube as a learning medium for EFL students to enhance listening and speaking skills,” Language Literacy: Journal of Linguistics, Literature, and Language Teaching, vol. 7, no. 2, pp. 446-457, Dec. 2023, doi: 10.30743/ll.v7i2.8349.

[41] A. Yousif and M. Abeer, “EFL students’ perceptions of the effectiveness of virtual classrooms in enhancing communication skills,” English Language Teaching, vol. 14, no. 11, p. 80, Oct. 2021, doi: 10.5539/elt.v14n11p80.

[42] E. Alhaisoni, “EFL teachers’ and students’ perceptions of dictionary use and preferences,” International Journal of Linguistics, vol. 8, no. 6, p. 31, Dec. 2016, doi: 10.5296/ijl.v8i6.10267.




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.9609

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved