KHÔNG GIAN THỰC HÀNH TIẾNG ANH ĐÁP ỨNG HỘI NHẬP TOÀN CẦU: NGHIÊN CỨU TRƯỜNG HỢP CỦA MỘT TRƯỜNG ĐẠI HỌC TƯ THỤC THEO ĐỊNH HƯỚNG QUỐC TẾ TẠI VIỆT NAM | Cường | TNU Journal of Science and Technology

KHÔNG GIAN THỰC HÀNH TIẾNG ANH ĐÁP ỨNG HỘI NHẬP TOÀN CẦU: NGHIÊN CỨU TRƯỜNG HỢP CỦA MỘT TRƯỜNG ĐẠI HỌC TƯ THỤC THEO ĐỊNH HƯỚNG QUỐC TẾ TẠI VIỆT NAM

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 04/12/24                Ngày hoàn thiện: 04/03/25                Ngày đăng: 04/03/25

Các tác giả

Phạm Huy Cường Email to author, Trường Đại học Kinh tế - Tài chính Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt


Việc dạy và học tiếng Anh đóng vai trò thiết yếu trong quá trình quốc tế hóa giáo dục đại học. Các trường đại học Việt Nam không ngừng cải thiện trình độ tiếng Anh của sinh viên nhằm nâng cao khả năng hội nhập của sinh viên. Thông qua phân tích trường hợp một trường đại học tư thục theo định hướng quốc tế, nghiên cứu này nhằm tìm hiểu các không gian thực hành tiếng Anh tại trường và quan điểm của giáo viên về các mặt hạn chế của các hoạt động này. Nghiên cứu phân tích các chính sách ngôn ngữ, báo cáo nội bộ thường niên, bài đăng trên web của trường và dữ liệu phỏng vấn với 10 giảng viên cơ hữu. Kết quả cho thấy các không gian thực hành rất phong phú, nhấn mạnh tầm quan trọng của tiếng Anh trong mục tiêu quốc tế hóa của trường. Tuy nhiên, các giảng viên chỉ ra một số hạn chế liên quan đến mức độ tham gia của sinh viên, việc hỗ trợ từng cá nhân sinh viên và sự tương thích với mục tiêu quốc tế hóa. Nghiên cứu này giúp các nhà quản lý, nhà phát triển chương trình và giảng viên tiếng Anh trong việc đa dạng hóa không gian thực hành ngoại ngữ và đảm bảo tính hiệu quả của những nền tảng này.

Từ khóa


Không gian thực hành ngoại ngữ; Quốc tế hóa; Học tiếng Anh ngoài giờ học; Sự tham gia của sinh viên; Hội nhập toàn cầu

Toàn văn:

PDF (English)

Tài liệu tham khảo


[1] C. H. Pham, "English language policies in higher education and employability for Vietnamese students in the globalized context," Journal of Language and Life, vol. 340, no. 5B, pp. 125-131, 2023.

[2] T. T. Tran, "Internationalization of higher education in Vietnam: Opportunities and challenges," VNU Journal of Science: Foreign Studies, vol. 30, no. 3, pp. 61-69, 2014.

[3] C. H. Pham, "Enhancing the employability of students undertaking English language and linguistics programs in Vietnam," VNU Journal of Science: Education Research, vol. 37, no. 4, pp. 21-31, 2021, doi: 10.25073/2588-1159/vnuer.4588.

[4] V. V. Hoang, "The role of English in the internationalization of higher education in Vietnam," VNU Journal of Foreign Studies, vol. 29, no. 1, pp. 72-80, 2013.

[5] N. T. T. Vu and A. Burns, "English as a medium of instruction: Challenges for Vietnamese tertiary lecturers," The Journal of Asia TEFL, vol. 11, no. 3, pp. 1-31, 2014.

[6] M. C. Conceição, "Language policies and internationalization of higher education," European Journal of Higher Education, vol. 10, no. 3, pp. 231-240, 2020, doi: 10.1080/21568235.2020.1778500.

[7] A. Dlaska, "The role of foreign language programmes in internationalising learning and teaching in higher education," Teaching in Higher Education, vol. 18, no. 3, pp. 260-271, 2013, doi: 10.1080/13562517.2012.696538.

[8] J. C. Richards, "The changing face of language learning: Learning beyond the classroom," RELC Journal, vol. 46, no. 1, pp. 5-22, 2015, doi: 10.1177/0033688214561621.

[9] J. Choi and D. Nunan, "Language learning and activation in and beyond the classroom," Australian Journal of Applied Linguistics, vol. 1, no. 2, pp. 49-63, 2018, doi: 10.29140/ajal.v1n2.34.

[10] M. Leijon, I. Nordmo, Å. Tieva, and R. Troelsen, "Formal learning spaces in higher education: A systematic review," Teaching in Higher Education, vol. 29, no. 6, pp. 1460-1481, 2024, doi: 10.1080/13562517.2022.2066469.

[11] N. Berman, "A critical examination of informal learning spaces," Higher Education Research & Development, vol. 39, no. 1, pp. 127-140, 2020, doi: 10.1080/07294360.2019.1670147.

[12] C. Lai, "Perceiving and traversing in-class and out-of-class learning: Accounts from foreign language learners in Hong Kong," Innovation in Language Learning and Teaching, vol. 9, no. 3, pp. 265-284, 2015, doi: 10.1080/17501229.2014.918982.

[13] L. Heng and H.-C. Yeh, "Internationalisation at home: Creating an equitable virtual space for language learning," Innovations in Education and Teaching International, 2024, doi: 10.1080/14703297.2024. 2382843.

[14] V. Braun and V. Clarke, "Using thematic analysis in psychology," Qualitative Research in Psychology, vol. 3, pp. 77-101, 2006.

[15] J. Choi, "Understanding of out-of-class English learning of Korean students in relation with affective factors and motivation," English Language & Literature Teaching, vol. 24, no. 4, pp. 21-40, 2018.

[16] H.-C. Hsieh and H.-L. Hsieh, "Undergraduates’ out-of-class learning: Exploring EFL students’ autonomous learning behaviors and their usage of resources," Educ. Sci., vol. 9, no. 3, pp. 1-15, 2019, doi: 10.3390/educsci9030159.

[17] W. Takahashi and T. Umino, "Out-of-class extensive reading in Japanese as a second language: Enhancing learner autonomy beyond the classroom," Electronic Journal of Foreign Language Teaching, vol. 17, no. 1, pp. 50-63, 2020.

[18] C. Lai, W. Zhu, and G. Gong, "Understanding the quality of out-of-class English learning," TESOL Quarterly, vol. 49, no. 2, pp. 278-308, 2015, doi: 10.1002/tesq.171.

[19] Z. V. Zhang, "Learner engagement and language learning: A narrative inquiry of a successful language learner," The Language Learning Journal, vol. 50, no. 3, pp. 378-392, 2022, doi: 10.1080/09571736.2020.1786712.

[20] G. Sulis, "Engagement in the foreign language classroom: Micro and macro perspectives," System, vol. 110, 2022, doi: 10.1016/j.system.2022.102902.

[21] Y. Sang and P. Hiver, "Engagement and companion constructs in language learning: Conceptualizing learners’ involvement in the L2 classroom," in Student engagement in the language classroom, P. Hiver, A. H. Al-Hoorie, and S. Mercer Eds., Multilingual Matters, 2021, pp. 17-37.

[22] S. Uparaa and R. Chusanachoti, "From real world to classroom: Navigating English language learning through autonomy-supportive instruction and out-of-class resources in Thai EFL context," LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, vol. 16, no. 2, pp. 572-587, 2023.

[23] K. Lau and C.-Y. Lin, "Internationalization of higher education and language policy: The case of a bilingual university in Taiwan," Innovations in Education and Teaching International, vol. 74, pp. 437–454, 2017, doi: 10.1007/s10734-016-0055-3.

[24] V. A. Duong and C. S. Chua, "English as a symbol of internationalization in higher education: A case study of Vietnam," Higher Education Research & Development, vol. 35, no. 4, pp. 669-683, 2016, doi: 10.1080/07294360.2015.1137876.

[25] T. T. Tran, "Limitation on the development of skills in higher education in Vietnam," High Educ., vol. 65, pp. 631-644, 2013, doi: 10.1007/s10734-012-9567-7.

[26] E. Grigorieva, "Language teaching content renovation in the context of higher education internationalization," Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol. 152, pp. 1143-1147, 2014, doi: 10.1016/j.sbspro.2014.09.290.

[27] L. T. Lam, "General English for non-majors in higher education," in English tertiary education in Vietnam, J. Albright Ed. London: Routledge, 2019, pp. 86-101.

[28] T. T. H. Trinh and T. L. Mai, "Current challenges in the teaching of tertiary English in Vietnam," in English tertiary education in Vietnam, J. Albright Ed. London: Routledge, 2019, pp. 40-53.




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.11652

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved