TỔNG QUAN DẠY HỌC THÍCH ỨNG VỚI MÔI TRƯỜNG ĐA VĂN HÓA Ở CÁC TRƯỜNG ĐẠI HỌC NHẬT BẢN | Phương | TNU Journal of Science and Technology

TỔNG QUAN DẠY HỌC THÍCH ỨNG VỚI MÔI TRƯỜNG ĐA VĂN HÓA Ở CÁC TRƯỜNG ĐẠI HỌC NHẬT BẢN

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 24/03/25                Ngày hoàn thiện: 28/04/25                Ngày đăng: 29/04/25

Các tác giả

Lương Minh Phương Email to author, Trường Đại học Việt Nhật

Tóm tắt


Trong những thập niên gần đây, quốc tế hóa giáo dục đại học ở Nhật Bản đã thu hút nhiều sinh viên quốc tế, thúc đẩy nhu cầu dạy học thích ứng với môi trường đa văn hóa. Bài báo này phân tích việc dạy học thích ứng với môi trường đa văn hóa từ hai góc độ: (i) chính sách và chương trình thúc đẩy quốc tế hóa giáo dục đại học; (ii) thực tiễn triển khai dạy học thích ứng với môi trường đa văn hóa tại các trường đại học Nhật Bản. Kết quả cho thấy Nhật Bản đã đạt được nhiều tiến bộ thông qua các chính sách tích hợp yếu tố đa văn hóa vào giáo dục đại học, đặc biệt là các chương trình giảng dạy bằng tiếng Anh và sáng kiến giáo dục toàn cầu. Tuy nhiên, việc thực hiện còn mang tính hình thức, thiếu liên kết và gặp khó khăn bởi cấu trúc thể chế cứng nhắc, thiếu cơ chế hỗ trợ giảng viên, cũng như xu hướng thiên về đồng hóa hơn là khuyến khích tương tác đa văn hóa. Hệ thống giáo dục đại học Nhật Bản vẫn đối mặt với nhiều rào cản trong việc triển khai giảng dạy thích ứng một cách toàn diện, như thiếu hướng dẫn quốc gia chuẩn hóa, năng lực ngôn ngữ chưa đồng đều của giảng viên, và hạn chế về cơ hội phát triển chuyên môn.

Từ khóa


Dạy học thích ứng với môi trường đa văn hóa; Quốc tế hóa; Giáo dục đại học; Trường đại học; Nhật Bản

Toàn văn:

PDF (English)

Tài liệu tham khảo


[1] B. Avolio and J. Benzaquen, “Internationalization strategies for non-Western higher educational institutions: a systematic literature review and conceptual framework,” International Journal of Educational Management, vol. 38, no. 4, pp. 1079–1099, 2024, doi.org/10.1108/IJEM-05-2023-0243.

[2] H. de Wit, F. Hunter, E. Egron-Polak, and L. Howard, “Internationalisation of higher education,” Brussels: European Parliament, 2015. [Online]. Available: https://www.europarl.europa.eu/ RegData/etudes/STUD/2015/540370/IPOL_STU(2015)540370_EN.pdf. [Accessed March 15, 2025].

[3] F. V. D. Hende, C. Whitsed, and R. J. Coelen, “An organizational change perspective for the curriculum internationalization process: Bridging the gap between strategy and implementation,” Journal of Studies in International Education, vol. 27, no. 3, pp. 520–538, 2022, doi: 10.1177/10283153221105321.

[4] L. T. Tran, T. X. P. Zou, and H. Ota, Eds., “East and Southeast Asian Perspectives on the Internationalisation of Higher Education: Policies, Practices and Prospects,” New York: Routledge, 2024. [Online]. Available: https://www.routledge.com/East-and-Southeast-Asian-Perspectives-on-the-Internationalisation-of-Higher/Tran-Zou-Ota/p/book/9781032004211. [Accessed March 15, 2025].

[5] P. M. Luong, “Conceptualizing Teacher Agency for Culturally Responsive Teaching in International Programs at Higher Education Levels,” Vietnam Journal of Educational Sciences, vol. 20, no. 1, pp. 61-71, 2024.

[6] G. Gay, Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice, 3rd ed. New York, NY, USA: Teachers College, Columbia Univ., 2018.

[7] JASSO, “Report of International Student Survey in Japan, 2023,” 2024. [Online]. Available: https://www.studyinjapan.go.jp/en/_mt/2024/05/data2023z_e.pdf. [Accessed March 15, 2025].

[8] S. Oikawa et al., “Breaking barriers: widening participation for cross-cultural faculty development in Japan,” International Journal of Medical Education, vol.13, pp. 154–157, 2022.

[9] D. Healey, “Designing culturally responsive teaching with technology,” JACET International Convention Selected Papers, vol. 9, pp. 3–14, 2023, doi: 10.50943/jacetselectedpapers.9.0_3.

[10] C. Hammond, “Culturally Responsive Teaching in the Japanese Classroom: A Comparative Analysis of Cultural Teaching and Learning Styles in Japan and the United States,” Journal of the Faculty of Economics, KGU, vol. 17, pp. 41–50, 2007.

[11] F. Takahashi, “Japaneseness in Immigrant Education: Toward Culturally Responsive Teaching in Japan,” Educational Studies in Japan: International Yearbook, vol. 14, pp. 15–27, 2020.

[12] M. D. Peters et al., “Scoping reviews: reinforcing and advancing the methodology and application,” Systematic Reviews, vol. 10, no. 263, pp.1-6, 2021.

[13] T. Nomoto, “Multicultural and Multiethnic Education in Japan,” 2009. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ912727.pdf. [Accessed March 15, 2025].

[14] R. Kato, “Education for Immigrant Children in Japan: A Frame Analysis of the Successful Cases of Hamamatsu and Kani City,” Master Thesis, Lund University, Lund, 2021. [Online]. Available: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9045137&fileOId=9045139. [Accessed March 15, 2025.]

[15] S. Ogawa, “The Divergence of Multicultural Education between the US and Japan,” 2016. [Online]. Available: https://core.ac.uk/download/230944486.pdf. [Accessed March 15, 2025].

[16] F. Huang, T. Daizen, L. Chen, and K. Horiuchi, “Japan’s higher education and the public good,” Higher Education, vol. 83, pp. 1297–1314, 2021.

[17] A. Yonezawa, “Japan's Higher Education Policies under Global Challenges,” Asian Economic Policy Review, vol. 18, pp. 220-237, 2023.

[18] K. Kitamura, “Policy issue in Japanese higher education,” Higher Education, vol. 34, pp. 141–150, 1997.

[19] MEXT, “Project for Establishing University Network for Internationalization - Global 30 – Study in Japan,” 2009. [Online]. Available:https://www.mext.go.jp/component/a_menu/education/detail/ icsFiles/afieldfile/2017/03/30/1383779_06.pdf. [Accessed March 15, 2025].

[20] M. Hollenback, “The Expected and Unexpected Failures of the Global 30 Program,” Journal of Research Institute, vol. 59, pp. 79–98, 2019.

[21] Global Admission, “Study in Japan 2024: Ultimate Guide for International Students,” 2024. [Online]. Available: https://www.globaladmissions.com/blog/study-in-japan-2023-ultimate-guide-for-international-students/. [Accessed March 15, 2025].

[22] Y. Munezane, “Conceptualizing intercultural communicative competence in higher education in the Japanese context: insights from language learners, practitioners and public arena,” Social Sciences & Humanities Open, vol. 11, 2024, Art. no. 101205. [Online]. Available: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? abstract_id=4763262. [Accessed March 15, 2025].

[23] T. Matsuo, “Practical Application of Cultural Diversity and the Development of Teacher Competence: The Practice of Middle School Teachers in Areas with Foreign Residents,” (in Japanese), Intercultural Education, vol. 35, pp. 50–65, 2012.

[24] C. L. N. Patrick, “Sociocultural factors affecting teacher agency in English-medium instruction in Japan,” in Teacher Agency and Policy Response in English Language Teaching, C. L. N. Patrick and F. B.-Y. Esther, Eds. Routledge, 2017, pp. 179-193.

[25] G. P. Glasgow, “Multiculturalism, Language, and Race in English Education in Japan: Agency, Pedagogy and Reckoning,” Candlin & Mynard, 2023. [Online]. Available: https://doi.org/10.47908/26/i. [Accessed March 15, 2025].

[26] T. Okada, “Chapter 8: Outsider Teachers? Filipino Teachers’ Reflections on English Teaching and Raising Intercultural Awareness in Japan,” in Multiculturalism, Language, and Race in English Education in Japan: Agency, Pedagogy and Reckoning, G. P. Glasgow, Ed., Candlin & Mynard, 2023, pp.157-179. [Online]. Available: https://doi.org/10.47908/26/i. [Accessed March 15, 2025].

[27] Y. Qiu, Y. Zheng, and J. Liu, “‘So, only relying on English is still troublesome’: a critical examination of Japan’s English medium instruction policy at multiple levels,” Journal of Multilingual and Multicultural Development, vol. 44, no.7, pp. 608–625, 2023.

[28] I. Aizawa and J. McKinley, “EMI Challenges in Japan’s Internationalization of Higher Education,” in English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities, H. Bowles and A. C. Murphy, Eds., Palgrave MacMillan, 2020, pp. 27–48.

[29] I. Aizawa and H. Rose, “An analysis of Japan’s English as medium of instruction initiatives within higher education: the gap between meso-level policy and micro-level practice,” Higher Education, vol.77, no.6, pp. 1125–1142, 2019.

[30] S. Jinghui, “Lost in the EMI Trend: Language-Related Issues Emerging From EMI Practice,” SAGE Open, vol.13, pp.1-12, 2023.

[31] D. Block, Political Economy and Sociolinguistics: Redistribution and Recognition. London: Bloomsbury, 2017.

[32] International Christian University, “Top Global University Japan,” 2014. [Online]. Available: https://www.icu.ac.jp/globalicu/en/action-plan/sgu/. [Accessed January 24, 2025].

[33] Tokyo University of Foreign Studies, “Tokyo University of Foreign Studies,” Top Global University Japan, Jan. 24, 2024. [Online]. Available: https://tgu.mext.go.jp/en/universities/tufs/index.html. [Accessed March 15, 2025].

[34] P. Rom, “Professional Development Activities: Understanding How Cultural Stigmas Impact the Participation of Japanese English in Universities,” School of Education and Leadership Student Capstone Projects, no. 639. Saint Paul, MN, USA: Hamline University, 2021.

[35] R. Fritz and R. Sandu, “Foreign language and intercultural development in the Japanese context – a case study,” Language and Intercultural Communication, vol.20, no.6, pp. 600-620, 2020.

[36] K. Nakamura, “Fostering Global Literacy among Japanese University Students through Global Citizenship Education,” Language and Culture: The Journal of the Institute for Language and Culture, vol. 8, pp. 1–29, 2004.

[37] University Journal Online Editorial Department, “Konan University's new global education program ‘STAGE’ develops global human resources who think by global standards,” University Journal Online, Dec. 8, 2023. [Online]. Available: https://univ-journal.net/column/2023233148/?cn-reloaded=1. [Accessed March 15, 2025].

[38] C. Hammond and L. Radjai, “Internationalization of Curriculum in Japanese Higher Education: Blockers and Enablers in English-medium Instruction Classrooms in the Era of COVID-19,” 2022. [Online]. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1350499.pdf. [Accessed March 15, 2025].




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12385

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved