TỔNG QUAN VỀ THỰC HÀNH QUẢN LÝ VÀ ỨNG DỤNG Ở VIỆT NAM
Thông tin bài báo
Ngày nhận bài: 20/10/19                Ngày hoàn thiện: 16/03/20                Ngày đăng: 22/05/20Tóm tắt
Doanh nghiệp có vai trò đặc biệt trong phát triển kinh tế của mỗi quốc gia vì vậy hiệu quả hoạt động của doanh nghiệp luôn được sự chú ý. Vì vậy, mục tiêu chính của bài viết là hệ thống khung lý thuyết thực hành quản lý và rút ra bài học kinh nghiệm vận dụng trong trường hợp của doanh nghiệp ở Việt Nam. Bài viết tiếp cận theo phương pháp nghiên cứu lý thuyết được đề xuất bởi Baumeister và Leary (1997). Kết quả nghiên cứu đã cung cấp một hệ thống cơ sở lý luận và bằng chứng thực nghiệm ở nhiều nước về lợi ích của thực hành quản lý đối với doanh nghiệp. Đồng thời, bài viết cung cấp bài học thực tiễn cho các nhà quản lý doanh nghiệp trong nước áp dụng thực hành quản lý vào hoạt động quản lý thực tiễn hàng ngày để nâng cao hiệu quả và năng lực cạnh tranh trên thị trường, đặc biệt quan trọng với doanh nghiệp vừa, nhỏ và siêu nhỏ. Bài viết có ý nghĩa về lý luận và thực tiễn trong việc nâng cao năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp Việt Nam.
Từ khóa
Toàn văn:
PDFTài liệu tham khảo
[1]. M. Baily, C. Hulten, and D. Campbell, “Productivity dynamics in manufacturing plants,” 1992. [Online]. Available: https://www.brookings.edu/wp-content/up loads /1992/01/1992_bpeamicro_baily.pdf. [Accessed October 15th, 2016].
[2]. E. Bartelsman, and P. Dhrymes, “Productivity Dynamics: US Manufacturing plants, 1972-1986,” Journal of Productivity Analysis, vol. 9, no. 1, pp. 5-34, 1998.
[3]. R. Disney, J. Haskel, and Y. Heden, “Restructuring and Productivity Growth in UK Manufacturing,” The Economic Journal, vol. 113, no. 489, pp. 666-694, 2003.
[4]. E. Bartelsman, S. Scarpetta, and F. Schivardi, “Comparative Analysis of firm Demographics and Survival: Micro-Level Evidence for the OECD countries,” Industrial and Corporate Change, vol. 14, no. 3, pp. 365-391, 2005.
[5]. S. Black, and L. Lynch, “How to compete: the impact of workplace practices and information technology on productivity,” Review of Economics & Statistics, vol. 83, pp. 434-445, 2001.
[6]. T. Bresnahan, E. Brynjolfsson, and L. Hitt, “Information technology, work organization, and the demand for skilled labor: firm-level evidence,” Quaterly Journal of Economics, vol. 339, no. 1, pp. 339-376, 2002.
[7]. D. S. Landes, The unbound Prometheus: technological change and industrial development in Western Europe from 1750 to the present. Cambridge University Press, 2003.
[8]. S. Olley, and A. Pakes, “The Dynamics of productivity in the telecommunication equipment industry,” Econometrica, vol. 64, no. 6, pp. 1263-1297, 1996.
[9]. F. P. Drucker, The Best of Peter Drucker on Management. Tre Publisher, Ho Chi Minh City, 2008.
[10]. T. Frederick, The principles of scientific management. Harper and Brothers Publisher, New York City, 1911.
[11]. H. Mintzberg, “The design school: reconsidering the premises of stragetic management,” Strategic Management Journal, vol. 11, no. 3, pp. 171-195, 1990.
[12]. N. Bloom, and J. V. Reenen, “Measuring and explaining management practices across firms and countries,” Quarterly Journal of Economics, vol. 112, no. 4, pp. 1351-1408, 2007.
[13]. N. Bloom, and J. V. Reenen, “New Approaches to Surveying Organizations,” American Economic Review: Papers and Proceedings, vol. 100w, no. 2, pp. 105-109, 2010.
[14]. N. Bloom, C. Genakos, R. Sadun, and J. V. Reenen, “Management Practices Across Firms and Countries,” Academy of Management Perspectives, vol. 26, no. 1, pp. 12-33, 2012.
[15]. R. Green, J. Piper, R. Badham, and R. Agarwal, “Management Matters in Australia: Just how productive are we?,” 2009. [Online]. Available: http://worldmanagement survey.org/wpcontent/images/2010/07/Report_Management-Matters-in-Australia-just-how-productive-are-we.pdf. [Accessed October 15th, 2016].
[16]. N. Bloom, B. Eifert, A. Mahajan, Mckenzie, and J. Roberts, “Does Management Matter? Evidence from India,” Quarterly Journal of Economics, vol. 128, no. 1, pp. 1-51, 2013.
[17]. N. Bloom, J. Liang, J. Roberts, and J. Z. Ying, “Does working from home work? Evidence from a Chinese experiment,” Quarterly Journal of Economics, vol. 130, no.1, pp. 65-218, 2015.
[18]. G. F. Keller, “Comparing The Affects Of Management Practices On Organizational Performance Between For-Profit And Not-For-Profit Corporations In Southeast Wisconsin,” Journal of Business & Economics Research, vol. 9, no. 3, pp. 29-38, 2011.
[19]. R. Lemos, D. Scur, “Could poor management be holding back development? Describing practices in the public and private sectors in India,” International Growth Centre (IGC) Working Paper, 2012, pp. 1-53.
[20]. K. J. McConnell, C. R. Lindrooth, R. D. Wholey, M. T. Maddox, and N. Bloom, “Management Practices and the Quality of Care in Cardiac Units,” 2013. [Online]. Available: http://worldmanagementsurvey. org/academic-research/non-profits/. [Accessed October 15th, 2016].
[21]. R. F. Baumeister, and M. R. Leary, “Writing narrative literature reviews,” Review of general psychology, vol. 1, no. 3, pp. 311-320, 1997.
[22]. D. T. Nguyen, Methods of scientific research in business - Designing and Application. Labour Publishing House, Ha Noi, 2013.
[23]. C. Syverson, “Market Structure and Productivity: A Concrete Example,” Journal of Political Economy, vol. 112, no. 6, pp. 1181-1222, 2004.
[24]. K. Schmidt, “Managerial Incentives and Product Market Competition,” Review of Economic Studies, vol. 64, no. 2, pp. 191-213, 1997.
[25]. N. Bloom, R. Sadun, and J. V. Reenen, “Does Product Market Competition Lead Firms to Decentralize?,” American Economic Review: Papers & Proceedings, vol. 100w, no. 2, pp. 434-438, 2010.
[26]. N. Bloom, H. Schweiger, and J. V. Reenen, “The land that lean
manufacturing forgot? Management practices in transition countries,” Economics of Transition, vol. 20, no. 4, pp. 593-635, 2012.
[27]. J. V. Reenen, “Does competition raise productivity through improving management quality?,” International Journal of Industrial Organization, vol. 29, no. 3, pp. 1-35, 2011.
[28]. N. Bloom, S. Raffaella, and J. V. Reenen, “Do private equity owned firms have better management practices?,” American Economic Review: Papers & Proceedings, vol. 105, no. 5, pp. 442-446, 2015.
[29]. V. M. Bennett, M. Lawrence, and R. Sadun, “Are Founder CEOs Good Managers?,” In Proc. Measuring Entrepreneurial Businesses: Current Knowledge and Challenges, 2017, pp. 153-186.
[30]. F. Heyman, J. P. Norbäck, and R. Hammarberg, “Foreign Direct Investment, Source Country Heterogeneity and Management Practices,” Research Institute of Industrial Economics working paper, vol. 1041, pp. 1-58, 2014.
[31]. N. Bloom, R. Sadun, J. V. Reenen, R. Lemos, and D. Scur, “The New Empirical Economics of Management,” Journal of the European Economic Association, vol. 12, no. 4, pp. 835-876, 2014.
Các bài báo tham chiếu
- Hiện tại không có bài báo tham chiếu