PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC DẠY HỌC CHO SINH VIÊN ĐẠI HỌC SƯ PHẠM ĐÁP ỨNG YÊU CẦU CÁCH MẠNG CÔNG NGHIỆP 4.0 | Bích | TNU Journal of Science and Technology

PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC DẠY HỌC CHO SINH VIÊN ĐẠI HỌC SƯ PHẠM ĐÁP ỨNG YÊU CẦU CÁCH MẠNG CÔNG NGHIỆP 4.0

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 25/03/24                Ngày hoàn thiện: 03/05/24                Ngày đăng: 03/05/24

Các tác giả

Trương Thị Bích Email to author, Trường Đại học Giáo dục - ĐH Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt


Trong bối cảnh Việt Nam đang tích cực tiếp cận cuộc cách mạng công nghiệp 4.0, các cơ sở đào tạo giáo viên trong đó có các trường đại học sư phạm đang có rất nhiều cách tiếp cận, tìm kiếm biện pháp phát triển năng lực sư phạm cho sinh viên đáp ứng yêu cầu của cuộc cách mạng này. Tuy nhiên, hiểu cặn kẽ, thấu đáo bản chất cũng như tầm ảnh hưởng của cách mạng công nghiệp 4.0, từ đó vận dụng ưu điểm trong phát triển năng lực dạy học của sinh viên sư phạm vẫn đang còn là câu hỏi cần lời giải của các nhà giáo dục trong nước và thế giới. Bài báo đã tiến hành tổng hợp 18 tài liệu nghiên cứu liên quan đến vấn đề này, từ đó phân tích và tổng hợp, bàn luận về những ý kiến, quan điểm của mỗi tác giả, đồng thời đề xuất một số biện pháp phát triển năng lực dạy học cho sinh viên đại học sư phạm đáp ứng yêu cầu cách mạng công nghiệp 4.0: xác định mục tiêu đào tạo năng lực cho sinh viên; phát triển chương trình đào tạo theo hướng hình thành năng lực dạy học đáp ứng yêu cầu cách mạng 4.0; đổi mới đào tạo tích hợp hướng vào năng lực nghề nghiệp cần có của người giáo viên 4.0.


Từ khóa


Cách mạng công nghiệp 4.0; Giáo dục 4.0; Giáo viên 4.0; Năng lực dạy học; Biện pháp phát triển năng lực dạy học

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


[1] T. A. Vu and T. T. Dao, Career guidance 4.0. Youth Publishing House, 2018.

[2] T. L. H. Ha, “Proposing some 4.0 pedagogical competencies of students at the University of Education,” Science Magazine, Hanoi University of Education, vol. 64, no. 2A, pp. 38-50, 2019.

[3] H. D. H. Nguyen, “Orientation for transition to higher education 4.0 - International experience and lessons for Vietnam,” Science Magazine, Hanoi University of Education, vol. 64, no. 2A, pp. 165-173, 2019.

[4] T. H. Nguyen, “The preparation of pedagogical universities in developing information and communication technology capabilities for students to meet the requirements of the 4.0 industrial revolution,” Science Magazine, Hanoi University of Education, vol. 64, no. 2A, pp. 50-63, 2019.

[5] T. B. Truong, “Measures to develop teacher professional capacity by organizing learning communities in schools,” Education Magazine, no. 506, pp. 29-35, July 2021.

[6] T. B. Truong, “With Reagard to the Connection between Pedagogical Schools and High Schools in teacher Training and Retraining in Vietnam,” RA Journal of Applied Research, vol. 09, no. 01, pp. 1-6, January 2023.

[7] W. Fischer and Mandl, “Fostering individual transfer and knowledge convergence in text-based computer-mediated communication,” In G. Stahl (Ed.), Computer support for collaborative learning: Foundations for a CSCL community. Proceedings of CSCL 2002. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2002, p. 8.

[8] Shah, “The Future of classroom: the role of teachers needs a relook in digital era,” 2014. [Online]. Available: http://indianexpress.com/article/lifestyle/the-future-classroom-the-role-of-teachers-needs-a-relook-in-digital-era/99/print/. [Accessed February 10, 2024].

[9] D. V. Nghiem and V. T. Mai, The 4.0 industrial revolution and determining the role of teachers in the 21st century. Proceedings of the international scientific conference: Developing a team of teachers to meet the requirements of educational innovation general education. Pedagogical University Publishing House, 2016, p. 105.

[10] T. K. D. Ngo, “Methods of organizing university teaching and learning in the digital era,” Proceedings of the scientific conference: Fundamental and comprehensive innovation of training activities in universities and colleges. Da Nang Publishing House, 2018, p. 170.

[11] K. Baker, The digital revolution The impact of the Fourth Industrial Revolution on employment and education. Edge Foundation, 2016.

[12] K. Bushweller, “Teachers, the Robots Are Coming. But that’s not a bad thing,” 2020. [Online]. Available: https://www.edweek.org/technology/teachers-the-robots-are-coming-but-thats-not-a-bad-thing/2020/01. [Accessed February 10, 2024].

[13] K. Tae-gyu, “Robots To Replace Native English Teachers, Korea Times,” 2010. [Online]. Available: https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2024/03/129‑59809.html. [Accessed February 10, 2024].

[14] D. N. Le, “Developing training programs and university teaching activities to meet the era and industrial revolution 4.0,” Proceedings of the scientific conference: Fundamental and comprehensive innovation of training activities in universities and colleges. Da Nang Publishing House, 2018, p. 147.

[15] B. H. Tran, Teacher issues – Theoretical and practical research. Pedagogical University Publishing House, 2015.

[16] Ministry of Education and Training, Output standards for university degrees in pedagogy for high school teacher training, 2013.

[17] T. K. D. Nguyen, “Innovative solutions for pedagogical training for pedagogical university students to meet general education requirements in the new era,” B2011-17-CT04, Ministerial-level scientific research project, 2014.

[18] Educational Media International, “Fframework for developing preservice teachers’ competencies in using technologies to enhance teaching and learning,” June 2011, doi: 10.1080/09523987.2011.576512. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/233200446. [Accessed February 10, 2024].




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.9965

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved