KẾT HỢP THUYẾT HÀNH VI CÓ KẾ HOẠCH (TPB) VÀ MÔ HÌNH CHẤP NHẬN CÔNG NGHỆ (TAM) VÀO ĐỀ XUẤT KHUNG PHÂN TÍCH HÀNH VI HỌC TRỰC TUYẾN TẠI VIỆT NAM TRONG ĐẠI DỊCH COVID-19 | Thuý | TNU Journal of Science and Technology

KẾT HỢP THUYẾT HÀNH VI CÓ KẾ HOẠCH (TPB) VÀ MÔ HÌNH CHẤP NHẬN CÔNG NGHỆ (TAM) VÀO ĐỀ XUẤT KHUNG PHÂN TÍCH HÀNH VI HỌC TRỰC TUYẾN TẠI VIỆT NAM TRONG ĐẠI DỊCH COVID-19

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 11/05/20                Ngày hoàn thiện: 26/06/20                Ngày đăng: 30/06/20

Các tác giả

1. Hoàng Đàm Lương Thuý Email to author, Trường Đại học Kinh tế - Đại học Quốc gia Hà Nội
2. Hoàng Trọng Trường, Trường Đại học Kinh tế - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt


Với mục đích nghiên cứu hành vi học trực tuyến của người học tại Việt Nam trong thời điểm dịch Covid-19 vẫn còn kéo dài và phức tạp, bài viết đã kết hợp thuyết hành vi có kế hoạch (TPB) và mô hình chấp nhận công nghệ (TAM) để đề xuất khung phân tích các yếu tố ảnh hưởng đến hành vi học trực tuyến. Bài viết sử dụng phương pháp phân tích số liệu, các thông tin thứ cấp và diễn giải thông tin. Dựa trên cơ sở tổng hợp lý thuyết về học trực tuyến và mô hình liên quan đến ý định, hành vi sử dụng công nghệ (mô hình TPB và TAM), bài viết đề xuất mô hình phân tích các yếu tố tác động đến hành vi học trực tuyến tại Việt Nam trong bối cảnh dịch Covid-19. Mô hình được xây dựng bao gồm các yếu tố độc lập: thái độ (chịu ảnh hưởng của cảm nhận sự hữu ích và cảm nhận sự dễ sử dụng), chuẩn mực chủ quan, nhận thức kiểm soát hành vi; và yếu tố trung gian: ý định sử dụng. Đây là đóng góp quan trọng khi tìm hiểu về hành vi chấp nhận công nghệ trong việc học trực tuyến tại thời điểm hiện nay.


Từ khóa


Thuyết hành vi có hoạch định; mô hình chấp nhận công nghệ; học trực tuyến; hành vi học trực tuyến; dịch Covid-19.

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


[1]. WHO, “Coronavirus,” Who.int, 2020. [Online]. Available: https://www.who.int/healthtopics/corona virus#tab=tab_1. [Accessed March 30, 2020].

[2]. Ministry of Health, “The Covid-19 pandemic situation statistics,” Hanoi: Ministry of Health, 2020. [Online]. Available: https://ncov.moh .gov.vn. [Accessed March 30, 2020].

[3]. The VGP News, “The Covid-19 anti-epidemic: Which businesses are allowed to open?” Online newspaper of the Vietnamese Government (The VGP News), 2020. [Online]. Available: http://baochinhphu.vn/thi-truong/ Chong-dich-COVID19-Nhung-co-so-nao-duoc-mo -cua-kinh-doanh/391235.vgp. [Accessed March 30, 2020].

[4]. T. Tran, The Covid- 19 Pandemic: Which sollutions for e-learning?, The World and Vietnam Report, 2020.

[5]. M. Pham, and A.T.N. Bui, "Analysis of factors affecting the intention to participate in the E-Learning from the lecturer's viewpoints: A case study of Vietnam," Science Journal of Ho Chi Minh City Open University, vol. 15, no. 1, pp. 54-64, 2020.

[6]. Q. Pham, and T. Tran, "The acceptance of e-learning systems and the learning outcome of students at universities in Vietnam," Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, vol. 12, no. 1, pp. 63-84, 2020.

[7]. M. Masrom, "Technology Acceptance Model and E-learning," in 12th International Conference on Education, Malaysia, 2007.

[8]. T. Chu, and Y. Chen, "With Good We Become Good: Understanding e-learning adoption by theory of planned behavior and group influences," Computers & Education, vol. 92- 93, pp. 37-52, 2016.

[9]. S. Taylor, and P. Todd, "Assessing IT Usage: The Role of Prior Experience," MIS Quarterly, vol. 19, no. 4, pp. 561 - 566, 1995.

[10] . N. Samaradiwakara, and G. Gunawardena, "Comparison of existing technology acceptance and models to suggest a well improved theory/model,” International Technical Sciences Journal (ITSJ), vol. 1, no. 1, pp. 21-36, 2020.

[11]. V. Trinh, "Some issues related E-learning,” Journal of Science – University of Education, Ho Chi Minh city, vol. 40, no. 86, pp. 86-90, 2012.

[12]. Y. Kathawala, and A. Wilgen, "E-learning: evaluation from an organization's perspective," Training and Management Development Methods, vol. 18, no. 4, pp. 501-506, 2004.

[13]. R. Cheung, and D. Vogel, "Predicting user acceptance of collaborative technologies: An extension of the technology acceptance model for e-learning," Computers & Education, vol. 63, pp. 160-175, 2013.

[14]. I. Ajzen, From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior, Action-Control: From Cognition to Behavior, J. Kuhl and J. Beckmann, Eds., Heidelberg: Springer, pp. 11-39, 1985.

[15]. M. A. Al- Jabari, S. Norezam Othman, and N. Kamariah Nik Mat, "Actual Online Shopping Behavior among Jordanian Customers," American Journal of Economics, vol. 2, no. 4, pp. 125-129, 2012.

[16]. R. Safeena, H. Date, N. Hundewale, and A. Kammani, "Combination of TAM and TPB in Internet Banking Adoption," International Journal of Computer Theory and Engineering, vol. 5, no.1, pp. 146-150, 2013.

[17]. F. Davis, R. Bagozzi, and P. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models," Management Science, vol. 35, pp. 982-1003, 1989.

[18]. O. Nelson, "Factors of Online Learning Adoption: A Comparative Juxtaposition of the Theory of Planned Behaviour and the TechnologyAcceptance Model," International Jl. On E-Learning, vol. 5, no. 4, pp. 571-591, 2006.

[19]. H. Yang, and C. Su, "Learner Behaviour in a MOOC Practice-oriented Course: In Empirical Study Integrating TAM and TPB," The International Review of Research in Open and Distributed Learning, vol. 18, no. 5, pp. 35-63, 2017.

[20]. F. D. Davis, Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology, MIS Quarterly, pp. 319-340, 1989.

[21]. R. Tavallaee, S. Shokouhyar, and F. Samadi, "The combined theory of planned behaviour and technology acceptance model of mobile learning at Tehran universities," International Journal of Mobile Learning and Organisation, vol. 11, no. 2, pp. 176-206, 2017.

[22].Ministry of Education and Training, "Online teaching: Efforts and determination from the disadvantaged localities,” Moet. gov.vn, 2020. [Online]. Available: https://moet.gov. vn/tintuc/Pages/phong-chong-nCoV.aspx?Item ID=6609. [Accessed May 04, 2020].

[23]. I. Ajzen, “The theory of planned
behavior,” Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 50, no. 2, pp. 179-211, 1991.

[24]. M. Fishbein, and I. Ajzen, Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research, Addison-Wesley, 1980.

[25]. S. Salloum, A. Qasim Mohammad Alhamad, M. Al-Emran, A. Abdel Monem, and K. Shaalan, "Exploring Students’ Acceptance of E-Learning Through the Development of a Comprehensive Technology Acceptance Model," IEEE Access, vol. 7, pp. 128445-128462, 2019.

[26]. Y. Cheng, "Antecedents and consequences of e-learning acceptance," Information Systems Journal, vol. 21, no. 3, pp. 269-299, 2010.

[27] . D. Simmons, and R. Widmar, "Motivations and Barriers to Recycling: Toward a Strategy for Public Education," The Journal of Environmental Education, vol. 22, no. 1, pp. 13-18, 1990.

[28] . Ministry of Education and Training, "Promoting online learning through internet, television during the Covid-19 pandemic," moet.gov.vn, 2020. [Online]. Available: https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/tin-tong-hop. aspx?ItemID=6594. [Accessed May 04, 2020].


Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved