TÍCH HỢP GIÁO DỤC PHÁT TRIỂN BỀN VỮNG THEO MÔ HÌNH STSE TRONG HOẠT ĐỘNG GIÁO DỤC Ở TRƯỜNG PHỔ THÔNG | Trà | TNU Journal of Science and Technology

TÍCH HỢP GIÁO DỤC PHÁT TRIỂN BỀN VỮNG THEO MÔ HÌNH STSE TRONG HOẠT ĐỘNG GIÁO DỤC Ở TRƯỜNG PHỔ THÔNG

Thông tin bài báo

Ngày nhận bài: 02/04/25                Ngày hoàn thiện: 29/04/25                Ngày đăng: 30/04/25

Các tác giả

1. Đỗ Hương Trà, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
2. Nguyễn Quang Linh Email to author, Trường Đại học Sư phạm – ĐH Thái Nguyên
3. Hoàng Thu Huyền, Trường Đại học Sư phạm – ĐH Thái Nguyên

Tóm tắt


Mục đích của nghiên cứu là tìm hiểu cách thức áp dụng mô hình dạy học STSE để thúc đẩy việc triển khai giáo dục phát triển bền vững trong nhà trường, đồng thời chỉ ra một số thách thức và cơ hội khi áp dụng mô hình này trong thực tiễn giáo dục. Nghiên cứu sử dụng tổng quan tài liệu và phát triển lý thuyết để phân tích các công trình nghiên cứu có liên quan, từ đó đưa ra các hướng tiếp cận và quy trình tích hợp phát triển bền vững hiệu quả vào dạy học. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng mô hình STSE giúp kết nối các yếu tố khoa học, công nghệ, xã hội và môi trường, qua đó nâng cao nhận thức và năng lực hành động của học sinh đối với các vấn đề phát triển bền vững. Nghiên cứu cũng xác định một số thách thức trong việc triển khai mô hình STSE, đặc biệt là sự phối hợp giữa các môn học và yêu cầu đào tạo giáo viên. Kết luận cho thấy việc tích hợp phát triển bền vững theo mô hình STSE có thể mang lại hiệu quả lâu dài trong việc phát triển một nền giáo dục bền vững, khuyến khích học sinh tham gia hành động giải quyết các vấn đề toàn cầu.

Từ khóa


STEM; STSE; Môi trường; Phát triển bền vững; Dạy học liên môn

Toàn văn:

PDF

Tài liệu tham khảo


[1] P. T. Nguyen, "Directions for Developing Competencies in Teacher Training Programs: A View from Sustainable Development Education," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 23, no. 14, pp. 40–46, 2023.

[2] T. T. Tran, "Integrating Sustainable Development Education Goals in Organizing Experiential Activities for Primary School Students According to the 2018 General Education Program," Journal of Education, vol. 23, no. 5, pp. 86–90, 2023.

[3] T. P. T. Doan, "The Situation of Learning the Education for Sustainable Development Subject Through Extracurricular Activities of Fourth-Year Students in the Geography Department at Hanoi Pedagogical University," (In Vietnamese), Journal of Science, Hanoi Pedagogical University, vol. 45, pp. 158, 2019, doi: 10.54607/hcmue.js.0.45.1874(2013).

[4] H. P. N. Nguyen, "Higher Education for Sustainable Development - Theoretical Foundation and International Experience," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 23, no. 5, pp. 114–119, 2023.

[5] M. T. Nguyen and H. M. Thai, "Integrating Sustainable Development Education into Chemistry Teaching with a STEM Approach Through the Topic 'Paper Recycling'," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 23, no. 7, special issue, pp. 114–120, 2023.

[6] T. H. H. Dao, H. G. K. Nguyen, N. T. Nguyen, T. K. N. Nguyen, and H. M. Thai, "Designing Lessons Integrating Sustainable Development Education in Chemistry Through the 'Flipped Classroom' Model on the Digital Education Ecosystem," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 24, no. 9, special issue, pp. 131–137, 2024.

[7] P. T. Nguyen, "Integrating Sustainable Development Content into Teacher Training Programs: A Study at Three Teacher Training Institutions in Vietnam," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 22, no. 21, pp. 1–8, 2023.

[8] M. G. Nguyen and T. N. B. Nguyen, "Integrating Sustainable Development Education into the Topic 'Earth and Sky' of Natural and Social Studies for Grade 2 Students Using Project-Based Learning," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 23, no. 21, pp. 18–23, 2023.

[9] V. D. Ha and T. T. N. Bui, "The Current Status of Integrating Education for Sustainable Development in Teaching at Some High Schools in Ho Chi Minh City," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 24, no. 2, special issue, pp. 264–270, 2024.

[10] S. A. T. Cao, "Some Issues on Reforming Music Education in Teacher Training for Sustainable Development," (In Vietnamese), Journal of Education, vol. 23, no. 5, pp. 91–94, 2023.

[11] V. D. Ha, L. C. Nguyen, T. P. T. Doan, T. L. Do, and T. T. N. Bui, "The Current Status of Integrating Education for Sustainable Development in Teaching 'Ecology and Environment' (Biology 12): A Study at Some High Schools in Hanoi and Ho Chi Minh City," (In Vietnamese), Journal of Science and Development Research, vol. 3, no. 3, pp. 98–106, 2024, doi: 10.58902/tcnckhpt.v3i3.164.

[12] T. H. N. Bach, "Organizing the Teaching of the Topic 'Electric Current in Different Environments' in Physics 11 According to the Sustainable Development Education Approach," (In Vietnamese), TNU Journal of Science and Technology, vol. 229, no. 01/S, pp. 245-254, 2024. doi: 10.34238/tnu-jst.9344.

[13] M. Adomßent and T. Hoffmann, "The concept of competencies in the context of Education for Sustainable Development," 2013. [Online]. Available: http://esd-expert.net/assets/130314-Concept-Paper-ESD-Competencies.pdf. [Accessed January 10, 2025].

[14] S. Albareda-Tiana, S. Vidal-Raméntol, and M. Fernández-Morilla, "Implementing the sustainable development goals at University level," International Journal of Sustainability in Higher Education, vol. 19, no. 3, pp. 473-497, 2018, doi: 10.1108/IJSHE-05-2017-0069.

[15] J. O. Brandt, L. Bürgener, M. Barth, and A. Redman, "Becoming a competent teacher in education for sustainable development: Learning outcomes and processes in teacher education," International Journal of Sustainability in Higher Education, vol. 20, 2019, doi: 10.1108/IJSHE-10-2018-0183.

[16] L. Bürgener and M. Barth, "Sustainability competencies in teacher education: Making teacher education count in everyday school practice," Journal of Cleaner Production, vol. 174, pp. 821-826, 2018, doi: 10.1016/j.jclepro.2017.10.263.

[17] L. Chau and A. Cunningham, "Thinking Outside the Box (Below and Above it, Too): Perspectives toward critical thinking in TESOL in Vietnam," Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, vol. 3, no. 4, pp. 09-17, 2021, doi: 10.32996/jeltal.2021.3.4.2.

[18] G. de Haan, "The development of ESD-related competencies in supportive institutional frameworks," International Review of Education, vol. 56, no. 2, pp. 315-328, 2010, doi: 10.1007/s11159-010-9157-9.

[19] E. Heikkilä, "Sustainability through a Phenomenon-based learning approach: A study of student reflections," Master’s thesis, University of Helsinki, March, 2022.

[20] J. M. Krah, J. Reimann, and H. Molitor, "Sustainability in Brandenburg study programs. Perspectives for anchoring sustainability in higher education curricula," Sustainability (Switzerland), vol. 13, no. 7, 2021, doi: 10.3390/su13073958.

[21] W. Lambrechts, I. Mulà, K. Ceulemans, I. Molderez, and V. Gaeremynck, "The integration of competences for sustainable development in higher education: An analysis of bachelor programs in management," Journal of Cleaner Production, vol. 48, pp. 65-73, 2013, doi: 10.1016/j.jclepro.2011.12.034.

[22] L. Major, Ž. Namestovski, R. Horák, Á. Bagány, and V. P. Krekić, "Teach it to sustain it! Environmental attitudes of Hungarian teacher training students in Serbia," Journal of Cleaner Production, vol. 154, pp. 255-268, 2017, doi: 10.1016/j.jclepro.2017.03.163.

[23] P. Martens, N. Roorda, and R. Cörvers, "Sustainability, Science, and Higher Education. The Need for New Paradigms," Sustainability, vol. 3, no. 5, pp. 294-303, 2010, doi: 10.1089/sus.2010.9744.

[24] R. McKeown, C. A. Hopkins, R. Rizi, and M. Chrystalbridge, "Education for sustainable development toolkit," 2002. [Online]. Available: http://dblog.gre.ac.uk/greengreenwich/files/2015/03/ESD-toolkit-_-University-of-Tennessee.pdf. [Accessed January 10, 2025].

[25] F. Mogensen and K. Schnack, "The action competence approach and the ‘new’ discourses of education for sustainable development, competence and quality criteria," Environmental Education Research, vol. 16, no. 1, pp. 59-74, 2010, doi: 10.1080/13504620903504032.

[26] A. N. Nguyen, T. P. Nguyen, K. T. Kieu, Y. T. H. Nguyen, D. T. Dang, J. Singer, G. Schruefer, T. B. Tran, and W. Lambrechts, "Assessing teacher training programs for the prevalence of sustainability in learning outcomes, learning content and didactic approaches," Journal of Cleaner Production, vol. 365, pp. 132786, 2022, doi: 10.1016/j.jclepro.2022.132786.

[27] T. P. Nguyen, "Searching for education for sustainable development in Vietnam," Environmental Education Research, vol. 25, no. 7, pp. 991-1003, 2019, doi: 10.1080/13504622.2019.1569202.

[28] M. Rieckmann, "Learning to transform the world: key competencies in ESD," in Issues and Trends in Education for Sustainable Development, A. Leicht, J. Heiss, and W. J. Byun, Eds., UNESCO Publishing, 2018, pp. 39-60.

[29] M. Rieckmann, "Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning?" Futures, vol. 44, no. 2, pp. 127-135, 2012.

[30] K. Shephard, M. Rieckmann, and M. Barth, "Seeking sustainability competence and capability in the ESD and HESD literature: an international philosophical hermeneutic analysis," Environmental Education Research, vol. 25, no. 4, pp. 532-547, 2019, doi: 10.1080/13504622.2018.1490947.

[31] T. Stough, K. Ceulemans, W. Lambrechts, and V. Cappuyns, "Assessing sustainability in higher education curricula: A critical reflection on validity issues," Journal of Cleaner Production, vol. 172, pp. 4456-4466, 2018, doi: 10.1016/j.jclepro.2017.02.017.

[32] UNESCO, "Guidelines and recommendations for reorienting teacher education to address sustainability," 2005. [Online]. Available: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000143370. [Accessed January 10, 2025].

[33] UNESCO, "Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives," 2017. [Online]. Available: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444. [Accessed January 10, 2025].




DOI: https://doi.org/10.34238/tnu-jst.12455

Các bài báo tham chiếu

  • Hiện tại không có bài báo tham chiếu
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
Phòng 408, 409 - Tòa nhà Điều hành - Đại học Thái Nguyên
Phường Tân Thịnh - Thành phố Thái Nguyên
Điện thoại: 0208 3840 288 - E-mail: jst@tnu.edu.vn
Phát triển trên nền tảng Open Journal Systems
©2018 All Rights Reserved