SỰ HÀI LÒNG VÀ CAM KẾT VỚI CÔNG VIỆC CỦA GIẢNG VIÊN MỘT SỐ TRƯỜNG ĐẠI HỌC CÔNG LẬP VÀ TƯ THỤC Ở THÀNH PHỐ HỒ CHÍ MINH
Thông tin bài báo
Ngày đăng: 20/08/18Tóm tắt
Mặc dù có rất nhiều các nghiên cứu về sự hài lòng và cam kết trong công việc trên thế giới nhưng các nghiên cứu trong lĩnh vực tại các trường đại học ở thành phố Hồ Chí Minh thì chưa có. Vì vậy, nghiên cứu này với mục đích chính là tìm ra những nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng và cam kết với công việc của giảng viên một số các trường đại học công lập và tư thục tại thành phố Hồ Chí Minh, từ đó ngụ ý các giải pháp chính sách cho các trường đại học. Thông qua 1 cuộc khảo sát với 500 bản trả lời hợp lệ, kết quả kiểm định cho thấy bảy yếu tố: tiền lương, thăng tiến, quản lý giám sát, đồng nghiệp, đặc điểm công việc, phát triển chuyên môn và phúc lợi có mối quan hệ với sự hài lòng trong công việc của giảng viên. Trong đó, phát triển chuyên môn là yếu tố có ảnh hưởng mạnh nhất đến sự hài lòng công việc, tiếp theo là các yếu tố về tiền lương, phúc lợi, đồng nghiệp, quản lý giám sát, thăng tiến và cuối cùng là đặc điểm công việc. Về đặc điểm nhân khẩu học, không tìm thấy sự khác biệt giữa mức độ hài lòng công việc của người trả lời dựa trên tình trạng hôn nhân và loại hình trường đại học khác nhau. Tuy nhiên, có sự khác biệt về mức độ hài lòng trong công việc của người trả lời dựa trên giới tính, tuổi tác, kinh nghiệm giảng dạy và trình độ học vấn. Kết quả nghiên cứu sẽ giúp các trường đại học định hướng các giải pháp chiến lược nhằm đáp ứng nhu cầu của các giảng viên đại học, giúp họ trở nên tâm huyết và tận tụy với công việc ở các trường đại học hơn.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
1. Spector, P. (2008), Industrial and Organisational Behaviour (5th edition), New Jersey: John Wiley & Sons;
2. Hieu, T. M. (2013), Factor efecting job satisfaction of lecturer in An Giang university, An Giang Scient Journal, Vol 01, pp: 91-100.
3. Lambert E. G; Pasupuleti S.; Cluse-Tolar T. and Jennings M. (2008), “The Impact of Work-Family Conflict on Social Work and Human Service Worker Job Satisfaction and Organisational Commitment: An Exploratory Study”, Administration in Social Work, Vol. 30(5), pp. 55-74.
4. Terrel A. D; Price W. T and Joyner R. L (2008), “Job Satisfaction Among Community College Occupational Technical Faculty Community”, Journal of Applied Science, Vol. 22(1), pp. 111-122.
5. Freund (2005), Commitment and Job Satisfaction as Predictors’ Turnover Intentions among Welfare Workers, Administration in Social Work, Vol 29, pp 5-21.
6. Koustelios, A. (2001), Personal characteristics and job satisfaction of Greek teachers, The international Journal of Educational Management, Vol 15(7), pp: 354-358.
7. Zembylas, M. & Papanastasiou, E. (2006), Sources of teacher job satisfaction and dissatisfaction in Cyprus, Compare, Vol 36(2), pp 229-247.
8. Boeve (2007), A National Study of Job Satisfaction Factors, Faculty in Physician Assistant Education, Eastern Michigan University.
9. Luddy N. (2005), Job Satisfaction amongst employee at a public health institution in the western cape, University of the Western Cape.
10. Dung Tran Kim and Nam Tran Hoai (2005), Demand, employee satisfaction and level associated with the organization, Scientific research for the Ministry, Code 2004-22-67.
11. Ngoc Luu Thi Bich, Mai Luu Hoang, Tuan Luu Trong (2013), Factors affect job motivation of staffs in hotels, Science Journal of Ho Chi Minh city university, Vol 49 (2013)
12. Jusoff (2009), Levels of Job Satisfaction amongst Malaysian Academic Staff, Asian Social Science ISSN 1911-2017 (Print) ISSN 1911-2025 (Online)
13. Gates & Mtika (2011), What do secondary trainee teachers say about teaching as a profession of their “choice” in Malawi? Teaching and Teacher Education, Vol 27, pp 424-433
14. Iram Saba (2013), “Analyzing Job Satisfaction Level of the Academic Staff a Case Study of Public and Private Universities of Punjab Pakistan”, Internation Samanm journal of marketing and management, Vol. 1(2), pp. 2308-2399.
15. Choi and Tang (2009), Teacher commitment trends: Cases of Hong Kong teachers from 1997 to 2007, Teaching and Teacher Education, Vol 25 (2009), pp 767–777
16. Asif, I., Fakhra, A., Tahir, F., & Shabbir, A. (2011), Relationshipbetween teachers’ job satisfaction and students’ academic performance, Eurasian Journal of Educational Research, Vol 64, pp 341-350
17. Aimen Ghaffar, Beenish Ameer, Nosheen Arshad and Fasiha Urooj (2013), Factors Affecting Job Satisfaction Level of Academic Staff in Pakistan, Journal of Education and Practice, Vol 4, No 6, pp 181-203
18. Baloch, Q.B. (2009), Effects of Job Satisfaction On Employees Motivation & Turn over Intentions, Journal of Managerial Sciences, Vol 2, No 1, pp 223-234.
19. Hofman and Dijkstra (2010), Effective Teacher Professionalization in Networks? Teaching and Teacher Education, Vol 26 , pp 1031–1040 (2010)
20. Malik (2011), Role of spirituality in job satisfaction and organizational commitment among faculty of institutes of higher learning in Pakistan, African Journal of Business Management, Vol. 5(4), pp 1236-1244, 18 February, 2011
21. Newsham, G., JayBrand, C. D., Veitch, J., Aries, M., & Charles, K. (2009), Linking Indoor Environment Conditions to Job Satisfaction, Building Research & Information, Vol 37(2), pp 129-147.
22. Artz, B. (2010), Fringe benefits and job satisfaction, American University of Sharjah, Sharjah, United Arab Emirates, Emerald Group Publishing Limited
23. Khoi. Le Nguyen Doan and Phuong. Nguyen Thi Ngoc (2013), Factors affecting job satisfaction of lecturers in Tien Giang university, Science Journal of Can Tho university, Vol 28, pp 102-109
24. Alam, M. T. and Farid, S. (2011), Factors Affecting Teachers Motivation, International Journal of Business and Social Science, Vol. 2 No. 1
25. Eyal and Roth (2011), Principals' leadership and teachers' motivation: Self‐determination theory analysis, Journal of Educational Administration, Vol. 49 Issue: 3, pp 256-275
26. Sharma anh Jyoti (2010), Job satisfaction of university teachers: An empirical study. Journal of Services Research, Vol 9(2), pp 1-5.
27. Stringer, C., Didham, J., & Theivananthampillai, P. (2011), Motivation, pay satisfaction, and job satisfaction of front-line employees, Qualitative Research in Accounting and Management, Vol 8(2), pp 161-179
28. Teck-Hong, T., & Waheed, A. (2011), Herzberg's Motivation-Hygiene Theory and Job Satisfaction in the Malaysian Retail Sector: The Mediating Effect of Love of Money. Asian Academy Of Management Journal, Vol 16(1)
29. Keim, M. C., & Biletzky, P. E. (1999), Teaching methods used by part-time community college faculty, Community College Journal of Research & Practice, Vol 23(8), pp: 727-738.
30. Chang, L.-C., Liu, C.-H., & Yen, E. H.-W. (2010), Effects of an empowerment-based education program for public health nurses in Taiwan, Journal of clinical nursing, Vol 17(20), pp 2782- 2790.
31. Duong, Minh Quang (2014), A Comparison of Factors Influencing the Job Satisfaction among Academic Members of the University of Technology and the University of Science in Vietnam in EDUCARE: International Journal for Educational Studies, Vol 6(2), pp 169-178.
Các bài báo tham chiếu
- Hiện tại không có bài báo tham chiếu





